AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
874

Chassisättning e90/e91

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Håller på att leta runt efter en e90 (eller kanske en e91) , helst 330i. Blivit lite konfunderad när jag provkört några olika exemplar dock, en del känns helt perfekt avstämda när det gäller fjädring/dämpning medans andra varit obekvämt hårda.

Undrar nu vilka olika alternativ när det gäller fjädring/dämpning att välja på? Att M-paketet ger hårdare fjärding och även sänkning är jag med på, men vilka andra alternativ fanns? Sklijer det mellan LCI och tidgare? Skillnad mellan diesel vs bensinbilar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min 325a har 226 Sport suspension settings. Och hade nog önskad standardfjädring, Blir stötigt på dåliga gator och bilen är för låg, kommer inte upp på banlyften på jobbet tex. Får lyfta den på sidan innan jag kan få under den låga garagedomkraften under lyftpunkten på mitten. Opraktiskt och när det är en massa snö får man väl ploga åt andra :)
Men på bra landsväg är det inget som stör alls.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det fanns vanlig fjädring och sportchassi. Det är inget annat sportchassi i M-paketet mot om det är valt som enskild utrustning eller i Dynamic, advantage eller vad paketen nu heter. Skiljer inte heller mellan bensin och diesel. Lite skillnader blev det vid facelift gällande spårvidd tror jag, men exakt vad som (eller inte) ändrades i chassit vet jag inte.

En rimlig förklaring kan ju såklart vara att det är använda bilar du testat och då varierar slitage mellan dem. Trots att de haft samma standardchassi eller sportchassi. Om bilarna rullar på RFT eller vanliga däck påverkar också.
Det fanns ett sportchassi 226 och M-sportchassi 704. Det kanske kan vara så att dom har lite olika sättning så att dom upplevs olika?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
GE, det var innan facelift va? För efter facelift är jag hyfsat säker att det bara finns ett.
Jag har aldrig stött på nån LCI med 226 när jag kollat upp bilar men preLCI har jag sett med båda varianterna så det stämmer nog att 226 är före faceliften.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, då stämmer det jag skrev bara från facelift, årsmodell -09 och framåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.