AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.285

Prisskillnad Z4 höst/vinter/vår

SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej

Börjar bli sugen på att byta ut min z3a mot något nyare med roligare motor och z4an ligger i topp bland kandidater
likaså CorvetteC5. Hur brukar det se ut med prisskillnad mellan
att köpa en nu alternativt vänta till våren? Utbudet just nu är rätt
begränsat men finns ändå några intressant alternativ . Är det bäst
att köpa nu eller skilje sig inte priserna markant mot våren ?

Tack
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Ingen som har koll på marknaden och kan uttala sig om
jag ska invänta våren eller slå till så fort som möjligt? Behöver
inte gälla z4 specifikt utan mer hur det allmänt ser ut för
sommarbilar
Jag kan tänka mig att skillnaden är drygt 10%.
Säljaren får loss pengar omgående och har kanske kostnader för vinterförvaring. Slipper ev. en besiktni
Köparen köper en bil som troligtvis åker till vinterförvaring och behöver skatta m.m.
Min uppfattning är att ovan nämnda faktorer påverkar priset drygt 10%. Kanske 15%, har du väl hittat en säljare blir han ganska sugen på att bli av med sin bil omgående.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Tack för svaret Valiant
Skiljer det så pass mycket är det helt klart intressant att göra avslut innan våren är här om rätt bil dyker upp. Har dock lite beslutsångest om man ska välja en Corvette C5 eller en Z4 3.0.
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Alltid billigare på hösten vid bra affär ca 20000kr. Jag köper alltid nytt sommar åk på hösten.
Har ägt 3 z4or från 2,5si till z4M även haft 3 corvetter och det är mils vid skillnad.
Vill du ha hårdbarkad körglädje utan krav på kvalite åker du corvette värdersätter du körglädje i kombination med kvalite åker du z4.
C5 är en riktigt prisvärd bus bil nu och hittar du ett fint ex så måste du upp i minst z4 3,0si om dom skall gå att jämföra rent prestanda mässigt.
I övrigt är det billiga reservdelar till c5 och dom flesta är bra påkostade av tidigare ägare. Men det är svårt att hitta en manuell c5 vilket jag värdesätter om jag åker corvette
Med vänlig hälsning, Mike
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Tack Mikecab för bra input

Låter mer och mer som att man ska försöka göra affär under denna årstid om man hittar rätt objekt. Problemet är att utbudet är begränsat, främst på Corvetter. Någon manuell har jag knappt sett.

BMW vet jag att man inte blir besviken på och dessa har ofta rullat kortare än Corvetten. Cab är härligt sommardagar men mindre härligt alla dagar som det regnar och det blir bullrigt i kupén. Har läst mycket gott om motorerna i både BMW och Corvette. Far hade tidigare en 530 e39a, rullat 35k mil när den såldes, motorn fortfarande extremt bra och då var den inte långt ifrån pedantskött så känns ju som ett säkert kort.

Det känns som det är lättare att hitta en fin och inte buskörd Z4 till vettig peng jämfört med corvetten, min budget är 150tkr. Tyskland finns ju alltid som alternativ för Z4orna, Sverige ligger bättre i pris på Corvette.
Får fundera vidare och försöka provköra några vettiga alternativ.

Går Corvetten att jämföra med en mustang komfortmässigt? Var lite inne på mustang men komforten gjorde då att jag valde en 335 istället och ångrar mig inte en sekund.

Vänlig hälsning Oskar
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag köpte Z4 3,0 på hösten och sålde 1.5 år senare på våren för samma pengar. Så visst skiljer det rejält i pris på den här typen av bil olika delar av säsongen.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.