|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det så att det är praktiskt taget omöjligt att separera hjulnavet utan att ta bort drivaxeln först..?? Har nu dragit sönder två avdragare, (har ingen separator, men ska köpa en nu) .. Och ja, jag har tagit bort centrum muttern.. mvh | |
|
Jag har nyligen bytt på min. Inte bak men fram på en xDrive 5-serie. Efter att centrummuttern var borta så använde jag en glidhammare som fästes i navet med tre av hjulbultarna. Efter lite hårt knackande med den så kommer navet och inre ringen av hjullagret ut. Den glider av drivaxeln. Glidhammarsetet finns på Biltema och innehåller lite avdragare av olika sorter som kan kombineras. Jag är inte säker på hur lika eller olika mitt fall är men det kanske hjälper. |
|
|
Om konstruktionen är som på E46 (vilket jag tror den är utan att ha kollat), måste du ta bort drivaxeln för att få grepp om lagret på insidan. Det brukar inte vara så svårt att ta bort drivaxeln (på E46), men det kan vara lite pill då man kan behöva lossa t ex. krängningshämmarfästena. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror jag missförstått vilket moment du menar. Om det är utpressning av den yttre delen av lagret (den med störst diameter) så tror jag du måste ta ut drivaxeln så du kommer in med den avdragare du väljer. Hittade den här videon: |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Drivaxeln ska bort. Man drar av navet med en stor slagvertyg som delar lagret. sedan värmer man den yttre lagerbanan röd på nån punkt och tar en tryckluftsdriven mejselhammare innifrån så kryper den ut. Men att montera utan en avsedd hydralpress vette sjutton om jag skulle ge mig på. Böt bägge lager bak på en 1 serien förra veckan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Är i skedet där man separerar, men sitter inte drivaxeln lika hårt att få bort "inifrån" själva navet? | |
|
Du puttar ju drivaxelns del med splines inåt och lägger axeln, fortfarande monterad i slutväxeln, åt sidan. Du kan behöva lossa navets övre eller nedre förband för att kunna tilta det för att få drivaxeln helt ur navet. Jag använder en lite större 2-armad avdragare från Biltema till detta. // Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag plockade bort drivaxeln helt på bägge sidor så slipper man oftast lossa några infästningar. Den kan sitta lite hårt i navet så man får ofta ta ett grövre don och knackar ur den, smidigare då om den är lossad vid diffen så man kan leda den vid sidan av. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tjena, sitter fortfarande fast även att jag införskaffat heavy duty tools.. Kommer ni in på min blog,? finns bilder där!! Kika gärna o ge kommentarer här vad jag gör fel, något är det som jag missar.... | |
| Det går inte, har haft en polare här o vi använde en hydraulpress från SKF 1ton nix, inte en tiondel, någon måste ha använt någon sjuk locktight. Testar gassvets imorgon.. Vad ska man annars göra?! | |
|
Skumt.. Är det så att det blivit en sådan duktig varmgång i lagret att det har etsat fast i navet? Att allt nu sitter där för gott? Edit: Tittade på bilderna och drivaxeln bör ju röra sig lite iaf. Visst kan de sitta hårt om det vill sig illa men detta vekar ju löjligt.. // Jonas |
|
|
Det verkar faktiskt så, kommer testa med gas o värma på , annars återstår bara plasmaskäraren ;-) |
|
|
Vet inte 100% hur det ser ut på din, men om det är liknande E46 som jag antar, så tycker jag själv det är smidigare att plocka av bärarmen och göra bytet av hjullagret utanför. Märker upp Länkarm/bärarm där den är fäst med tre bultar upp i chassit, så jag får den på samma plats Tar c:a 2 timmar totalt på min egen också är hjullagret bytt. |
|
|
I normalfallet borde 1ton räcka men kärvar det lite så är man rökt. Jag använder en hydraulavdragare på 10t och sist jag särade navet från hjullagret så fick den bekänna färg. Detta var på en E60 men själva momentet är det samma. Glidhammare funkade inte för mig. Här ska du ha lite tålamod och inte vara för snabb med att slå. Dra åt avdragaren rejält men inte överdrivet, vänta någon minut för att sedan slå lite lätt på avdragarens centrumskruv och navet. Dra åt igen och vänta någon minut för att sedan slå. Efter ett par omgångar så brukar navet släppa med ett lätt plopp. Jag brukar inte ta bort drivaxeln då jag inte haft större problem med att sära navet från lagret. |
|
|
Fick värma på navet rejält innan jag fick bort drivaxeln, lagret satt fast, men inte lika hårt.. Tyvärr så var jag inte uppmärksam nog så drivaxeln blev skrot, gängan till centrummuttern hade komprimerats o svält så mycket att det var utanför räddning, bättre beg. på väg... Finns ett par bilder på blogg mvh |
|
|
Hade ett elände med bytet vä-bak på min förra E46a -01. Drivaxeln satt som berget i lagret och splinsen var rostiga. Fick slita ont för att lossa drivaxeln från lagret. Sedan satt yttre lagerringen stenhårt,lösningen blev en dremmel + slipstift för att spräcka yttre lager banan. Tog totalt 2 dagars mekande innan bytet va gjort. En märklig lösning som kräver onödigt mycket arbetet. Skulle aldrig byta ett sånt igen på en BMW utan anlita en verkstad istället med tanke på att fler grejor kan haverera om man gör bytet själv ! Hjul-lager idag verkar hålla runt 10-15' mil på de flesta märken som är på marknaden. Att kunna byta ut detta smidigt är mer sällsynt på en del märken,men Volvo har i alla fall gjort detta smidigt ! (V70,S70,S60,V60) |
|
| Hur smidigt som helst att byta på E39 (både fram & bak), kompletta "nav" med lager som "bultas" fast med 4 skruvar. Men visst kan drivaxeln kärva i splinesen men jag har inte råkat ut för att det suttit överjävligt. E36/E46 delar konstruktion bak, dvs lagrena är inpressade i ett lagerhus, det som kan/brukar kunna strula är att få ut den yttre lagerbanan, den kan sitta bra pga värme/rost/whatever. På min ena E36 satt drivaxeln så hårt i navet att verkstaden inte fick loss den trots att de värmde o pressade mm...Slutade med att jag fick köpa nya prylar. Gamla delarna som inte gick o få isär såldes, o köparen lyckades få loss drivaxeln, så han gjorde en bra affär till slut :) | |
| Ett tips att få bort yttre lagerbana.. Dra en svets på den inuti , sen när den svalnar av bara att knacka/pressa bort den... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.