|
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver fylla på med lite kylarvätska( nivån är lite låg). Min kylarvätska är röd. Så OKQ8 rekommendera Länk Men har hört av vissa kollegor att BMW ska ha blå kylarvätska. Men jag har ju röd i min. Så blev lite förvirrad. Fråga en mekaniker, och han sa spelar ingen roll om de är röd eller blå. Blanda bara inte ihop dessa två. Han var 99% säker på att jag ska ha röd, då jag redan har de i bilen. Så frågan är, har någon erfarenhet av detta? Har ni oxå röd kylarvätska? | |
| Bilen är en 528 från 99 automat bensin driven. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är fel kylarvätska. Den där myten att man kan gå efter färgen verkar vara helt omöjlig att slå ihjäl! :-) Ett ögonblick, ska söka efter några av mina äldre inlägg angående detta... |
Denna tråden ger en ganska kort och snabb förklaring till hur det ligger till Länk Annars har du mer att läsa på Autopower via denna Google-länk Länk BMW har aldrig någonsin använt "röd" (eller longlife av typen OAT som det ofta handlar om). Men du vet ju inte vad föregående ägare och verkstäder har hällt i. Med din mekaniker har rätt i att det det fungerar lika bra med OAT eller HOAT i din motor - sålänge man ALDRIG NÅGONSIN blandar dessa. |
Men eftersom du ska toppa upp, så är det mest intressant vad som är i kylsystemet idag - precis vad du säger. Men vad för typ av kylarvätska som har använts har ju naturligtvis föregående ägare/verkstad angivit tydligt i serviceboken eller pärmen med servicepapper som medföljde bilen. Speciellt viktigt är det när man byter till en kylarvätska som normalt sett inte används hos bilmärket. |
|
I detta fallet kanske det är säkrast att toppa upp med en "universal-kylarvätska", de fungerar ihop med alla typer av normala kylarvätskor. Det finns lite olika märken som har sådana glykolsorter - fråga hos t ex. Autoexperten, de brukar ha sådana! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan B's tips är mycket bra. Peak brukar jag se som det vanligaste märket som anser sig vara blandbar med de flesta andra produkter på marknaden (har dock ej provat själv). Finns på Mekonomen, 101 SEK för 1 liter Länk Skulle rekommendera detta alternativ i nuläget. När något arbete sedan måste göras på motorns kylsystem och du måste dränera stora delar (tex byte av kylaren) så passa då på att byta till en kylarvätska som DU vet vad det är och vad DU vill ha. |
|
Bara av ren nyfikenhet, vad händer om man blandar? :) /Okunnig |
|
I de flesta fall händer ingenting (förutom att långtidsrostskyddet med största sannolikhet sjunker och troligtvis närmar sig "vanlig" icke-organisk glykol). Men det kan orsaka fällningar och beläggningar. Gissningsvis var detta vanligare förr när dessa långtidsrostskydd var nytt, men det är ju inte roligt att chansa och upptäcka långt senare att det är beläggningar både här och där och kanske lite sediment och halv igensatta kylkomponenter. Du upptäcker ju inte problemet förräns det är för sent så att säga. |
Såhär kan det se ut när man blandar eftermarknadsprodukter med fel typ av glykol I ärlighetens namn vet jag inte vad den ägaren har hällt i kylarsystemet, eller att motorn ens överlevt utan att överhetta och haverera (och att det var vattenpumpen som gav upp först). Fortsätt titta förbi vattenpumpen, gärna hur det ser ut när han lossar på kylarlocket :-) |
|
Tack för alla tipsen. Har letat i alla papper jag fick med, och de står inget om vilken kylarvätska han har använt. Men ska prova "universal-kylarvätska" kanske. Funderar på att avställa den in förvinter så ska kanske låta den va som den är. Men "pinnen" som ska flytta i behållaren, har försvunnit. Igår fans den där, men idag när jag kollade va den borta. Har någon vart med om detta? Sen skulle jag inte tacka nej till avställnings tips inför vintern=) (har hört ett o annat) som att man ska tömma tanken, eller inte. Eller att byta olja nu, eller vänta till våren. Tänker avställa kärran 1 december till 1 mar/ 1 april |
|
Universialkylarvätskan skulle jag vilka säga är ganska säkert - jag skulle vilja säga att det är helt riskfritt (då du dessutom bara toppar upp så det är inga större mängder vi pratar om). Kan du ha så låg kylarvätskenivå att du inte ser pinnen? Nu har jag riktigt dålig koll på M50/M52/M54-kylsystemen får jag erkänna. Men ser du den inte ens om du tittar ned i påfyllnadshålet och lyser med ficklampa? Angående avställningstips så finns det ett par trådar om detta men det allmänna tipsen är (*) full tank (argumentet för detta är att det minimerar försämringen av bensinens kvalitet) (*) lägg på typ 0.5-1.0 bar extra i däcken eller iallafall pumpa upp till det däckstryck som rekommenderas för fullt lastad bil (argumentet för detta är för att reducera problemet med att däcken blir tillplattade där de står mot marken på ett och samma ställe) (*) byt oljan innan avställning (argumentet för detta är att om oljan är gammal så innehåller den diverse ämnen som kan vara något "aggresiva" om dessa får sitta ifred och ostört - tex om det får sitta ostört mellan vevlager/ramlager och vevaxeln så kan dessa "aggresiva" ämnen ha negativ påverkan på vevlager/ramlager). (*) montera dit en underhållsladdare |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.