AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.281

Lack av M3 E36 - värdet?

Sida 2 av 2
Ja men glöm inte att bilen har rost? Så den kommer sannolikt vara värd om än inte mindre så väl mindre intressant ofixad? Skillnad om det är en bil med bra om än inte perfekt originallack. Jag vidhåller att omlack gör marginellt för värdet iaf när det gäller vanliga bilar. O de du pratar som säljs för miljoner brukar inte alltför ofta originalrenoveras till idiotskick trots utmärkt utgångsskick, o säljs sedan ännu dyrare...Men visst en 40 milad Ferrari GTO från typ 60-talet som stått varmt torrt hela livet o servats årligen osv lär vara värd mer än en minst lika fin idiotrenoverad, men det var ju inte riktigt det som var frågan. Frågan gällde en rätt vanlig M3 med förmodligen runt 8000 mil och begynnande rost. För den bilen gör omlack ingen större skillnad.

T
Ja men glöm inte att bilen har rost? Så den kommer sannolikt vara värd om än inte mindre så väl mindre intressant ofixad? Skillnad om det är en bil med bra om än inte perfekt originallack. Jag vidhåller att omlack gör marginellt för värdet iaf när det gäller vanliga bilar. O de du pratar som säljs för miljoner brukar inte alltför ofta originalrenoveras till idiotskick trots utmärkt utgångsskick, o säljs sedan ännu dyrare...Men visst en 40 milad Ferrari GTO från typ 60-talet som stått varmt torrt hela livet o servats årligen osv lär vara värd mer än en minst lika fin idiotrenoverad, men det var ju inte riktigt det som var frågan. Frågan gällde en rätt vanlig M3 med förmodligen runt 8000 mil och begynnande rost. För den bilen gör omlack ingen större skillnad.

T
40k är vad man får ge för en bra seriös hellack hos en duktig lackerare förmodligen "under bordet". Skall man ha showroom lack med härlig yta/glans får man nog betala 6-siffrigt, moses.se gör sådana fantastiska jobb mende tar betalt därefter oxå. Min E39 skulle de ha över 100k för för att lacka om så "lacken blev bättre än från fabrik". I priset ingick slipning till plåtrent samt att allt lackades in/utvändigt utan synliga skarvar...Och jag är helt övertygad om att man kan få ännu bättre lack med löjligt djup/glans om man är villig att betala...
Rostlagning och dellack är det jag förespråkar
540: Bilen är solidröd, risk att man måste lacka "meryta" för att dölja nyansskillnader, vilka ändå kommer kunna skönjas...Meryta är en big no-no!
Jag säger som så: Hellack. Eller att man fixar själv efter bästa förmåga o sparar ihop pengar/skador/stenskott till en hellack :)
Bilen är redan omlackad på nåt ställe och har genompoleringar? Har svårt att se att en hellack skulle påverka värdet negativt.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
att lägga 40k utan kvitto för att få en bra hellack på en bil med värde på 70-100k? Tycker det låter totalt orimligt, fixa rosten dellacka det som behövs så gott det går. Spara resten av stålarna till rep buffert och bränsle.

Med hellack för 40k menar jag att allt lackas i delar både in och utvändigt (demonterade dörrar,skärmar,huv,stötfångare mm), dvs inga synliga lackskarvar alls. En enklare variant med endast utvändig lack där dörrar/luckor sitter kvar kan man nog få för typ 20-25'. Väg denna kostnad mot dellack, kanske i omgångar (först bakskärmarna, sen fronten osv), i värsta fall står man där med en bil med fler olika kulörer om man tittar noga, o har kanske lagt uppåt 10-12' för dellack. Sett ur detta perspektiv är en utvändig lack för 20' (fullt möjligt på mindre orter!) rena klippet...
Jag tycker inte det är orimligt att lacka för 40k, speciellt inte när man ser hur bra det kan bli...Jag lovar, man glömmer pengarna fort. Men det är klart, har man tänkt att äga bilen en sommar bara så är det bortkastat, men om man tänkt äga den en längre tid så är det det rätta att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.