AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.284

Lack av M3 E36 - värdet?

Sida 1 av 2
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Har en M3 E36, i princip helt original (t.o.m. orangea blinkers). Nu har det börja komma lite rost i bakskärmarna som måste åtgärdas. Min tanke var då att göra en hellackering på bilen för att få det så enhetligt som möjligt, men en polare till mig tycker bara jag ska lacka bakskärmarna... Vad är bäst för att behålla värdet bäst på bilen (och vara med på en eventuell värdeökning på bästa sätt)??
Jag tycker att du endast ska lacka skärmarna. Det är svårt att göra en hellackering av en bil bra. Det blir ofta lite färgstänk någonstans där det inte ska och någon rinning eller dammkorn. Framför allt är det dyrt med en hellackering.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om det bara är i underkant av skärmarna på den invikta kanten och inte på utsidan tycker jag att du ska nöja dig med att bara lackera den kanten. Om det har spridit sig blir det svårt att bara lackera hela bakskärmarna och få det snyggt, men det går om lackeraren är noggrann. Men då får du nog avväga om du blir nöjd med det eller om du tycker att det är värt att lackera hela bilen. Har du tänkt att behålla den länge och pengarna inte är ett problem så varför inte en hellackering.

Om det blir rinning eller dammkorn får lackerar fixa till det, du har betalt för ett felfritt resultat.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
är verkligen inte expert på ämnet men jag tror helt klart att en e36 m3a med bättrade bakskärmar med org lack är mer värd än en helt nylackerad e36 m3a. Men jag gillar ju när man håller sig till original grejer i alla avseenden, speciellt på äldre bilar

Jag säger hellack. Inte för att det höjer värdet nämnvärt, utan för att det bli bäst. Beroende på bilens kulör så kommer man få en mer eller mindre synlig nyansskillnad, och en lackskarv som kan hittas om man tittar riktigt-riktig noga i många fall. Vill du ha bättre resultat än från fabrik så lämnar du bilen med fördel till moses.se, men räkna med en kostnad runt 80' men som sagt det blir bättre än från fabrik. Annars brukar en seriös hellack in+utvändigt landa på runt 30-35' utan kvitto så att säg...Om du inte vill kosta på hellack så laga så gott du kan själv, bättre o spara tills du har råd med hellack. De som snackar om rinningar, dammkorn med mm har delvis rätt, sånt förekommer alltid på en omlackad bil när den rullas ut från boxen. Men allt det går att åtgärda innan bilen levereras, o det gör en seriös lackerare. Min ena E36 är uber-omlakerad av föregående (tyska) ägare som tydligen var känd som en rikitgt pedant. Jag har granskat bilen extremt noga. Fantastisk yta, låååångt jämnare en dagens "bapelsin yta". Har hittat under 5 små-små dammkorn på hela bilen, vilka med lätthet kan våtslipas bort om man är på det humöret, vilket jag låtit bli då man ser de endast om man vet var/hur man skall titta...
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag har väldigt svårt att se hur en normalsliten typ 20 år gammal fabrikslack skulle höja värdet på bilen jämfört med en som blivit professionellt omlackad utan en massa rinningar, apelsinlack osv. Är den sliten så är den sliten. Kan inte tänka mig att fronten på bilen ser speciellt fin ut efter alla dessa år om det aldrig blivit omlackat.

Risken är att den ändå blivit omlackad på nåt ställe under alla dessa år om du inte ägt den sen ny själv.

Beroende på kulör så går det nog att bara ta bakskärmarna men undrar om man inte bör lacka hela vägen upp mot taket för att få ett någorlunda bra ställe att lägga lackskarven på?
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Bilen är mugelloröd och har polerats flitigt genom åren, så flitigt att färgen börjar ta slut i de vassa kanterna på taket... Fronten är omlackad någon gång tidigare... Jag lämnar ju den till ett proffs så rinn och dammkorn ska givetvis inte vara ett bekymmer. Det är klart att det kostar en slant men har tänkt att behålla bilen, det lutar nog att det blir en hellack...
För att behålla värdet bäst skall bilen vara original. Dvs ingen hellackering! Omlackering kan inte jämföras med originallackering som sker med högre precision och helt andra toleranser.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag personligen hade helt klart föredragit en nylackerad bil, särskilt när den är såpass gammal
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Inte är det nån värdehöjare med en snudd på genompolerad röd originallack som förmodligen har tendenser till att nästan se lite solblekt ut som vissa röda M3 E36 kan göra. Lacka om, välj bara en seriös lackerare.
Turbo4ver: "Omlackering kan inte jämföras med originallackering som sker med högre precision och helt andra toleranser". Öh... vad yrar du om? Har du ens sett en seriöst omlackerad bil? Ytan är långt bättre än en modern fabrikslack, Fördelen med originallack är att den är hårdare, tål stenskott bättre, samt att det garanterat inte finns färgrester på oönskade ställen. Sen att det finns mindre seriösa lackerare med mindre bra resultat är givetvis sant, och det är inte helt lätt att hitta "rätt lackerare".
Mugellorött är för övrigt som gjort för nyansskillnad vid dellack...

Mange: Är det Gorys gamla bil du köpt?
Ba
328
Basilika
E39 530im
Min röst går på hellackering. Du har väl täkt att behålla bilen ett bra tag till??
Jag har sålt bil till tyskar och de är riktiga originalfreaks. Jag han säga att de gillar inte en omlackad bil. Så jag skulle aldrig lägga 80k på en hellack det ger i stort sett ingen värdeökning alls enligt mig.
540Touring: Skillnad på en omlackad bil typ max 5 år gammal där man lackat om pga skada/krock kontra en 20 år gammal bil där man lackar om pga att lacken är sliten...Om värdet höjs eller ej beror på bilens övriga skick, men säg en bil som är högst medioker i övrigt men med kalasfin lack, där höjer nog lacken inte värdet mycket. Men om allt annat är renoverat/top-notch så blir lacken pricken över i o om inte höjer värdet så blir bilen mer lättsåld iaf...
Kolla på en gammal tokrenoverad, omlackerad osv gammal Ferrari, gissa vilket värde de har :)
Du har ju helt rätt i att det beror på skicket på nuvarande lack.
Visst är en gammal renoverad ferrari värd mycket. Men i slutändan är alltid en originalbil värd mest även i ferrarivärlden.
Men om nu lacken är helt slut och nedslipad lite överallt så visst.. då kanske det kan löna sig att lacka om även om jag har har svårt att tro det :)
När en bil renoveras helt enligt tillverkaren "metoder" så brukar värdet mer eller mindre likställas med en orenoverad i absolut mint. Man kan lämna sin BMW till BMW-classic o få den totalrenoverad av BMW för en absurd summa...Jämför gärna med McLaren där tolsmällda men fabriksrenoverade F1 ( gatbilen med 620 hästars M-power från typ 1994) sålts för helt otroliga belopp...
Dessutom, man lackar sällan om en bil i värdehöjande syfte, utan mer för att man vill ha den fin och framförallt trivas i bilen...
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Ja hur kul är det att åka runt med en småsliten originallack i flera år bara för att nån tysk eventuellt ska gilla bilen den dagen man säljer..
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Om nu det kostar 40k som någon skrev att lacka om hela bilen i bra skick så lär du ju knappast få igen de när man säljer, är väl nästan halva bilens värde? TS fråga handlar ju faktiskt om värdet på bilen, inte vad som är bäst eller mest rätt eller snyggast.

Skulle vart kul o se bild på den genomslitna lacken

Jag har aldrig sett en renoverad bil gå för mer än en originalbil i nyskick.
Jag har sålt en del äldre bilar Ferrari/porsche etc. En fråga man brukar få är om bilen blivit omlackerad och i detta fall är en omlackerad bil inte något positivt.

Klart man får lägga pengar på hellack om man gör det för att man själv tycker om bilen det har jag aldrig sagt något om.

Frågan som ställdes var ju vad som var bäst för att behålla värdet för bilen, det är det jag försöker besvara.
Ja men glöm inte att bilen har rost? Så den kommer sannolikt vara värd om än inte mindre så väl mindre intressant ofixad? Skillnad om det är en bil med bra om än inte perfekt originallack. Jag vidhåller att omlack gör marginellt för värdet iaf när det gäller vanliga bilar. O de du pratar som säljs för miljoner brukar inte alltför ofta originalrenoveras till idiotskick trots utmärkt utgångsskick, o säljs sedan ännu dyrare...Men visst en 40 milad Ferrari GTO från typ 60-talet som stått varmt torrt hela livet o servats årligen osv lär vara värd mer än en minst lika fin idiotrenoverad, men det var ju inte riktigt det som var frågan. Frågan gällde en rätt vanlig M3 med förmodligen runt 8000 mil och begynnande rost. För den bilen gör omlack ingen större skillnad.

T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.