|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har troligen inte med hastighetsklassningen i sig - snarare att Dunlopdäcken är mer lika sommardäck (kontinentala vinterdäck)... Kan vara att du behöver en fyrhjulsinställning - ett litet fel kan ge rätt stora effekter på en BMW. Som jag skrev tidigare - ge däcken en chans i hundra mil eller lite till. Vinterdäck behöver köras in för att få lite bättre stabilitet - vet inte om det är att släppmedel från mönstret försvinner och ger lite mer friktion mellan alla lamellerna eller om det är gummit som vulkar färdigt, men oavsett bör du köra in däcken! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok , får lugna mig lite . Sen åker dom av om det inte blir bra. Tack för intresset runt ämnet 👍 |
|
|
Din maxbelastning på däcket är 730kg, ett XL däck ligger på 825 kg, Det kan säkert påverka, Är det rätt för din bil? |
|
|
Jo, rätt Load Index är definitivt viktigt - för lågt sådant ger ofta svajiga egenskaper! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Apropå Autobahn med nordiska vinterdäck: Har aldrig haft problem med Q-klassade (160 km/h) i tyskland trots att jag alltid ger järnet när det kommer en "fri" sträcka. Vid 240 kan det bli lite ostabilt men då slår man av lite. De europeiska vinterdäcken är ju stabilare om man kör så hård men har knappast något grepp på nordiska vintervägar. |
|
Vad händer när slitbanan separerar i 240 då? ;) Q-klassade däck är inte byggda för 240 km/h och kan faktiskt haverera vid högre hastigheter. Jag minns ett test där en biltidning kollade hur hög hastighet olika däck tålde och det var generellt inte speciellt många däck som klarade mycket högre hastighet än de var klassade för innan de gick sönder. Dock innebar testet att hastigheten hölls konstant under en viss tid (kommer inte ihåg exakt men har för mig att det var typ 20 minuter). Så det handlar inte bara om stabilitet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hm , verkar vara mycket delade meningar om detta. Mina däck som monterades på bilen har index R och jag anser det är fel då det i bmw:s rekomendation står att det ska vara 225/55-17 97 H på min bil. Fick besked igår att handlaren byter alla till mig med rätt insdex , då det till 99 procent orsakade den ormiga och oroliga gången . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.