AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.080

vilka vinterhjul

Sida 1 av 2
Alltså , la på nokian hakka r2 run flat på vår 520 f11 , och det är helt sjukt. Går inte köra över 110km/h . Bilen är så vinglig o ormig .....minsta rattrörelse får bilen att slingra sig så man nästan blir rädd!!!! Vad fan börjar hända med dessa underbara bilar bmw ??

Har jag fel däck på ? Vad kör ni andra med för däck?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den allmänna konsensusen är att köpa allt annat än just run flat :-)

Alltifrån Nokian Hakka 4, Nokian Hakka 5 till Kumho Izen KW22 har suttit på min gamla 5-serie och det fungerade alldeles utmärkt.
ol
161
olve
535D -07 LCI
Har hakka r2 på min e60, inte runflat, lite mjuka är dom allt,men runt 10-12+ som det är just nu så kanske man inte kan förvänta sej annat,va har du för luftryck,borde va stabilare med runflat än utan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Cadmi : Vill bara dubbelkolla, du har dessa däck på alla fyra hjulen?

Det har rapporterats lite märkliga upplevelser om man har olika typ av däck på fram- och bakaxel, speciellt om man har runflat på ena axeln och non-runflat på andra axeln.
Visa användare
49
Calle_Hemming
Bmw 535d F11- 11
Passar 17" på 535d f11?
Jo , jag har run flat runt om. Pratade med min bmw handlare och de var tydligen bekanta med problemet ?? Fattar inte , bmw bilarna har blivit så känsliga för allt. Man borde väl kunna sätta på vilket jäkla däckmärke som helst , bara man håller sig till rätt belastningsindex ....
Kör med däcktryck 2 fram och 2.5 bak som det står på dekal på dörr (rekommenderat från bmw) , det var 2.7 tryck runt om när jag hämtade bilen , men det var ännu värre....

Calle , vad har du för tum på sommarhjulen ? Själv har jag 19" och det går bra med 17" till vinter. Man kanske ska ha 18" ? Blir kanske stabilare då.

Visa användare
49
Calle_Hemming
Bmw 535d F11- 11
Ja det är mycket konstigt med det där.. Volvo v70 kan ju ha r15 195x 65 o den väger ju som 5serien. Dom vill bara man har stora däck för utseendets skull. Jag har 19" på sommardäcken..
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.
Jag har RFT både på sommar och vinterdäck.
Tycker att det fungerar bra, har inga "ormande" tendenser när jag kör.
Däremot är bilen lite känslig när det blir väldigt spårigt men blir man lite mer aktivi i körningen så tycker jag inte det är något problem. Hade en Volvo innan jag gick över till BMW och den var ju "enklare" att köra men jag tycker att den saknade känsla i styrningen. Föredrar i alla lägen så som BMW:en beter sig.
Däremot så har jag upptäckt att RFT är känsligare på lufttrycket än icke-RFT. På förra bilen så hade jag vanliga däck till att börja med men gick över till RFT och kan faktiskt inte klaga på RFT, det gäller att hitta rätt lufttrryck.
Just nu har jag hakka 8 på.

Som tillägg kan jag säga att jag inte kan tänka mig att köra utan RFT då det har räddat mig.

/mården
Visa användare
49
Calle_Hemming
Bmw 535d F11- 11
Ja det låter bra, men kan man ha 17" på den?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Calle_Hemming.

Tittade i BMW modellkatalog för 535d F11 och där står det 225/55R17 somi original.
Alltså borde 17" fälgar passa men var noga med vilka du väljer då det kan bli problem med bromsskivorna (tror jag).

/mården
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ja det går, jag har sådana fälgar på min F10 535d xdrive M-sport. Men det är tight så det är inte säkert att alla 17" passar.
Visa användare
49
Calle_Hemming
Bmw 535d F11- 11
Kanon! Tack för svaren! Men då måste Bmw original passa..
Hm , tror vi kommit på problemet. Ser att det står 225/55-17 R 97 R på däcken. Hastighetsindex R = 170km/h opå en bil som gör 220km/h !! Eligt däcktillverkare får inte lägre index monteras under några som helst förhållanden då det medför fara. Däck med högre index är stryvare vid högre farter och därmed stabilare ...... noteras bör att hjulen är monterade av auktoriserad bmw handlare , Suck ...
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Cadmi.

När det gäller vinterdäck finns det någon slags dispens här i Sverige.
Hastighetsindex R skall vara godkänt för vinterdäck.
Tror inte att du hittar något dubbdäck som är godkänt för 240 km/h (V).
För vinterdäck räcker det med godkänt för 160 km/h.

/mården
i mitt fall handlar det om friktionsdäck ( dubbfritt) och på dekal på dörrsida står det klart o tydligt att det ska vara 225/55-17 97 H , M+S och inget annat.

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Cadmi

Se följande:
Länk

Där står det att vinterdäck måste vara klassade som minst Q (160 km/h).
Vinterdäck måste inte uppfylla bilens max hastighet.

/mården
Ok , Mården.

Du menar man ska inte följa biltillverkarens rekomendationer?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall du köra på autobahn i farter över 160 km/h med vinterdäcken - köp däck med hastighetsklassning enligt toppfarten.

Skall du bara köra i Sverige under 160 km/h - köp vinterdäck med klassning "Q" - för det är mycket bättre VINTER-däck!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok , jag förstår.

Men det handlar inte om några toppfarts körnuingar , läs mitt första inlägg om vad problemet handlar om .
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nya vinterdäck kan vara lite "sladdriga" innan de är inkörda - har de inte blivit bättre efter säg 100-200 mil kan man börja fundera på problem.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Min bil har rullat 5500mil.
Det handlar om däcken och inget annat , hastighetsindex R ska inte monteras på f10/f11.
Sonen var inom med sin bmw 520 -12 f10 , har satt på sina dunlop med hastighetsindex H , funkar perfekt . Inget slingrande där.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.