|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på lagar min bmw som blev helt förstörd. Har hittils lagt glasfiberspackel långtrådigt 2 lager och tänkte ta sista med plastspackel. Står i ett flerbilsgarage under jord utan någon direkt cirkulerande luft kan ja tänka mig. Använder halvmask jag köpe på jula för 130 kr och köpte 2 nya filter nyligen. Tycker inte den sluter riktigt tätt när man böjer sig ner så jag blev helt yr i skallen i säkert en timme efter vid glasfiberspackling tillfälle nr 3. Nu tänkte jag ta sista fina lagret med polyesterspackel, som tydligne innehåller i icocynater som verkar livsfarligt och gör så folk får astma eller livsfarliga astmaanfall ifall man redan har astma. Bara man får på huden enligt en artikel jag läste kan det utlösa astma, vilket inte glasfiberspackel innehåller. Jag känner vånda att hålla på med plastspackel och riskera utsätta mig för det. Blir det bättre om jag står utomhus och lägger sista lagret snabbt och trycker halvmasken mot ansiktet så den sluter garanterat tätt? jag har även viss astma mot cigarettrök och hade kikhosta/astmahosta i flera mån efter jag varit utsatt för det varje dag i flera månader så jag är nojig över det. Hur gör man sen vid slipningen då? Är plastspackeldammet extra farligt att få på huden också då som kan utlösa astma? Har köpt en skyddsdräkt på biltema också. Det verkar ju nästan man behöver skyddsdräkt, helmask och handskar för hålla på med det här jävla skiten. Det verkar sjukt omständigt då jag behöver handslipa i säkert flera timmar vid olika tillfällen (ca 1 meter lång skada) Första och sista gången jag spacklar en bil det är en sak som är säker, men jag måsste fixa det här då skadan kostar 50 000 kr att göra på verkstad och bimmern är bara värd 25. Tacksam för alla tips och era erfarenheter med plastspackel och hur farligt det är vs glasfiberspackel | |
|
Tillägg: När jag slipar glasfiberspackel med sliprondell så sitter det damm i hela håret, ansiktet och på kläder sen och direkt efter slänger jag allt i tvättmaskin och går tar en noggran dusch. Det lär det göra med plastspackel dammmet sen också och det stod att om det upphettas till 160-200 graderså bildas det icocyaneter igen och det upphettas gör det ju med sliprondellen... Jag har halvmask, 2 lager handskar, skyddsglasögon och tjocktröja och byxor på mig när jag hållt på med glasfiberspacklet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.