AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.082

BMW F11 BROMSBELÄGG

Sida 1 av 2
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Hej min bil har rullat 3500 mil och det har redan blivit dags för nya bromsbelägg bak? Så tidigt? Så jag ringde bmw göteborg för att fråga om det ingick i min fria bluffservice vilket det inte gjorde för att det är slitage och då ingår det inte. Vad kalaset kostar är som hittat 3500 kr helt jävla sinnessjukt för belägg bak!! Beläggen i sig kostar 1500 kr och 2000 kr för arbetet. Wölkes tog 3000 kr.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Är du säker att beläggen är slut? Indikeringen är inte ett under av precision..
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
På min F30 fick jag varningar tre gånger. Bara att byta varnarna om inte beläggen är utslitna. Jag körde 12000 mil innan det var dags för byte av belägg. Påpeka för verstan att du vet att det troligen bara är varnarna och var med när de inspekterar. Kostar bara några hundringar med varnarna.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Indikeringen visar 1200 km kvar till byte
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Tack för tipset Tompak23d. Ska höra med dom. Sjukt ockerpris iaf.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Jag fick kalibrera om tre gånger i samband med verkstadsbesök. Frambromsarnas livslängd ÖKADE ju mer jag körde och bakbromsarnas sjönk dubbelt så fort som datorn ursprungligen indikerade. BMW sa att de hade problem med just detta. Har ännu ej bytt efter 6500 mil.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Så vad är era tips, ska jag be dom titta på beläggen innan dom byter och be dom kolla så att inte det är ngt fel på indikeringen på bildatorn?
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Det skulle jag ju absolut göra. Känns ju mer troligt att indikeringen är fel än att beläggen är slut. Det är väl endast en kalkylering en dator gör som är grund för vad som visas i bildatorn? Alltså inte så tillförlitligt...
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Var faktiskt "min" verkstad som själva sa detta. Varningen stämmer aldrig enligt dem. Däremot på vår F31 i Stockholm hann jag inte säga åt killen som kör bilen. Byte av belägg efter 3000 mil... Surt. Helt säker på att de inte var slut.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Var faktiskt "min" verkstad som själva sa detta. Varningen stämmer aldrig enligt dem. Däremot på vår F31 i Stockholm hann jag inte säga åt killen som kör bilen. Byte av belägg efter 3000 mil... Surt. Helt säker på att de inte var slut.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Och om det är givarna som felar så borde väl dessa gå på garantin?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
jsn: Nix. Dessa betraktas som slitage.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Tack för bra tips killar, uppskattas!!
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Dom kommer säkert vilja ha en slant för att se om det är givarna eller beläggen
Kolla beläggen hur dom ser ut.
Om du har möjlighet så ta bort bakhjul och se hur slitna dom är.
Det kan gå att se med fälj på det gör det på min.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Ska byta till vinterdäck hos däckia imorgon då kan jag passa på att kolla hur beläggen ser ut. Återkommer med mera info imorgon
ba
20
bassebas
520D F11 -13
väldigt enkelt att byta själv. 4 klossar (ATE) kostar 600 spänn.
Jag har m-sportbromsar på min vilka varnade efter att bilen gått 3000 mil. Körde till verkstade, två killar gick ut och visuellt kollade på beläggen. Över 10mm kvar fram o bak. Fick kört in bilen, de nollade bort varningen gratis och sen åkte jag hem igen.

Dom sa också att det strular som fan med dom där grejerna.

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Behöver man göra någonting speciellt med handbromsen bak när man byter själv?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
På 3500 mil borde det vara fullständigt omöjligt att slita ut bromsbeläggen bak. Dom borde fungera 10000 mil till. Det är all jävla elektronik och diverse övervakningar som spökar. Det är ju bara att titta in på beläggen genom lämplig öppning i fälgen så ser man om dom är slitna eller inte. Det har då fungerat i väldigt många år tidigare. Bästa varnarna som funnits var väl dom som gnisslade mot bromsskivan när backarna var slitna.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Här kommer lite feedback från dagens däckbyte, och jag tackar er alla att jag inte gick på bmw mölndals skitsnack om att byta då det är hur mkt som helst kvar på dom. Ringde efter däckbytet för att förklara att beläggen knappt är slitna men att bilen säger att det är 120 mil kvar till byte. Hmm det låter konstigt, kan ju vara någon mjukvara som behöver uppdateras för att allt ska hamna rätt eller givarna svarar han. Då frågar jag honom är det något ni kommer stå för i sådana fall eller är det något som kostar pengar. Höll på att köra av vägen när han svarar att det skulle kosta mig 2500 kr för ny mjukvara och inget som ingår i den fria bluffservicen. Ringde då WÖLKES som var väldigt trevliga och bemötande på alla sätt å vis, förklarade för honom om beläggen och uppdatering hit å dit. Hans svarade kom hit med bilen när du vill (drop in) så löser vi det gratis. Det är ju bara att flytta fram trippmätaren för bromsbelägg bak, seriöst mölndal!! Sura griniga, dryga människor som har noll kundservice på mölndal. Tack WÖLKES ni har värvat en ny kund var orden jag sa till Wölkes och hej då bmw mölndal!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.