|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta från M235i til M4. Jag har provkört två st och den senaste i en dryg timma. Jag funderar på att skippa adaptiva dämparna. Demobilen hade adapt.dämp. men jag hade dom i sprot eller sport+ hela tiden. Jag körde på 70väg med massa ojämnheter, min gamla E92 med 19tum var mycket stötigare. Så det känns onödigt att ha adap.dämp. förutom att man får en extra knapp och det är lite roligt med fler lägen. Sen vet jag att dom gör mer än bara ändrar mjukheten men det tror jag inte man kan känna. M4 GTS har inte adapt.dämp men den är förmodligen lite sänkt och ännu hårdare men det visar ju på att fixed dampers är mer rå M karaktär. Sen tror jag att adapt.dämp. stör känslan i styrningen också. Är dämpningen fixerad så behöver programvaran i styrningen inte ta hänsyn till vad programvaran i dämparna säger. I övrigt så skippar jag keramiska bromsar och M-driverspack och adapt.LED. Slänger på DCT, fulläder, head-UP, komf.öppn. 19tum, navi, elsäten, och PDC. (är det någon som har en M4 utan indiv. högglans shadowl och kan säga hur det ser ut?) Ni som kör M4 idag vad säger ni om adapt.dämp och min spec i övrigt:) | |
|
Skall du inte köra på bana tycker jag du gör rätt. Ska du dessutom använda den som en DD(daily driver) så har man ju mer användning av komforten. Keramiska tycker jag är onödigt dyrt(att byta) och man får nästan samma prestanda ur stålskivor. Jag resonerade liknande när jag köpte min Gt3:a som jag hade innan GTS:n, att jag har ju redan en komfortabel bil, då kan jag kör full race mode på denna. Samma resonemang fungerar ju även åt andra hållet. Vad ingår i M-driverspack? Du skall ju sälja den i framtiden så det kan vara bra att ha en attraktiv spec. Mina 2c. |
|
|
Finns eftermarknads EDC "road to track"-dämpare som verkar vettiga. Mjukaste läget för körning till vardags och hårdaste läget för bana. Lite att läsa om Bilstein: Länk Om jag inte minns helt fel så har även Öhlins ett EDC-paket på gång. |
|
|
M-Driverspack höjer bara fartspärren till 270 från 250. Plus att man får en M-förarutbildning i Tyskland (men resa och hotell ingår inte). Så för andrahandsvärdet är det bara en bil som går i 20km/h fortare. Förarkursen kan bara utnyttjas en gång. |
|
|
Hotell ingår i M-drivers pack, men inget jag hade specat på bilen, även om upplevelsen var väldigt trevlig. Jag tror det är väldigt få bilar som specas utan de adaptiva dämparna, jag tror inte jag sett någon. Har inte kört en bil utan så kan inte kommentera hur det skiljer sig åt, men hårdhetsmässigt ska det motsvara "sport" hos de adaptiva dämparna. Tror inte de adaptiva dämparna påverkar styrningen så mycket då den redan är "förstörd" av elservot. Annars helt okej spec, möjligen hade jag lagt till backkamera, rattvärm och HK-ljud. Hade inte valt bort shadowline om du inte har en väldigt speciell individualfärg som "kräver" det. |
|
|
Hej, Jag har haft förmånen att köra både M4 och M3 ganska mycket både till vardags och på bana. Banorna som körts på är Gelleråsen som är tight och "Ringen" som vi alla vet ger en betydligt högre toppfart. Faktum är att stålbromsarna håller bra på "Ringen" men de håller inte måttet på Gelleråsen. Har kört båda bilarna med båda bromstyperna parallellt. Vad gäller de ställbara dämparna fungerar de bra då bilar utan i längden upplevs som lite stötiga. Kul bilar är det i alla fall och för typen billiga i drift:-). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.