AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.728

E90/E92 Motorförändringar? Chassiförändringar?

Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Hej!

Har nu beslutat att köpa min tredje BMW efter att ha haft otur med en E36 som bara gick sönder samt en E46 som kostat lika mycket på verkstad som jag köpte den för nästan... Nåja, skam den som ger sig. Tänkte lägga 180' på en E90 eller E92 335 nu och undrar om det har skett några förändringar som är viktiga att känna till?
Jag har sökt lite trådar och såg något om ny motor 2009 tror jag det var. Stämmer det?
Har det skett något med chassi som man behöver tänka på?
Annat viktigt?
Läste att en 335 utan M-chassi eller sportchassi är svårsåld och därmed inte direkt något att sikta på.Är det på det sättet?

Tackar på förhand!
/Johan
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
-09 kom ju LCI (facelift) och då även ny motor (N55) där de största förändringarna är; "Enkeltubo" (dock twinscroll/2i1 om jag benämner detta rätt), andra spridare, har för mig det blev aluminiumblock mot gjutjärn i N54, filtrerad olja till VANOS-solenoiderna. Säkert något mer. Dock är N54 ingen dålig motor men lider väl av lite barnsjukdomar såsom "wastegaterattle" och strulande spridare.
Ang chassie så utgår jag från mig själv och skulle tro att en med M-chassie är mer eftertraktad.

// Jonas

Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Tack för svaret.
Detta med motorn är inte något avgörande då? Typ: köp aldrig en N54! Inga problem med turbon som slits ner eller nåt?

Dynamic paketet som även har sportchassi har jag sett. Är det samma som M-chassi?
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Faceliften på E90 kom till -09, medan den kom till E92 till -10.

Sportchassit i dynamic-paketet är samma som sportchassit i M-paketet.

Om du har haft två bilar med väldigt mycket fel, så ska du nog välja nästa noggrannare. Annars blir det trist i längden. Vilka bilar har du tittat på?

Är det bara 335i som är aktuellt, eller tittar du på andra motoralternativ?
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Jag har tänkt att göra en M test nästa gång. Men felen jag haft skulle inte kunna gått att upptäcka på ett test. Det har varit sådant som havererad bränslepump, remskiva till multiremmen som exploderat och sådana saker.

Tänkte på dessa modeller med automat som har paddlar vid ratten, är alla dessa dkg växellåda eller fanns paddlarna även på "riktiga" automater?

Just nu håller jag på att sortera ut vilka som kan vara intressanta i blocket och byt bil. Kan lista dem sedan.

Just ja, hade en fråga till som slog mig. Är inbyggda gps beroende av original bilstereon? Skulle gärna vilja ha något bättre än originalstereon som dessutom ser bedrövlig ut i mitt tycke.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Skulle inte vara orolig att köpa en bil med N54. Sitter i min bil och det har bytts et par spridare med åren och 11600 mil men inget dyrt har havererat. Wastegaterattle finns men inget jag oroar mig över. Visst, det har bytts turboaggregat på endel bilar som fått problem men detta är främst ett kosmetiskt "problem". Andra delar som kan fela på en 335i är HPFP (High pressure fuel pump) samt vattenpumpen som är elektrisk. Allt som allt ändock en väldigt bra bil och motor.

Tror faktiskt att tex PDC är beroende utav original bilstereo.

// Jonas

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Rätta mig om jag har fel, men faceliften som kom till e90 2009, fanns väl från start 2007 på e92 och e93. jag har i alla fall DRL på min e93:a

BMW CS #5206
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Ok, verkar generellt som jag kan vara relativt lugn med denna modell alltså. Låter bra det för jag är född med otur med bilar nämligen.

Tackar för svaren!

Någon som har kollen om "paddlarna" sitter på vanliga automater med eller om det bara är på dubbelkopplingslådorna?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Angående bilstereo har jag bytt ut min mot en Dynavin.Länk

BMW CS #5206
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Christer, vad menar du med "att faceliften som kom till E90 2009, kom till E92 från start"?
Christer , Lite OT här men kan man som hemmaklåpare installera den stereon själv? Såg riktigt grym ut.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Jag svarar på min egen fråga. Ja det kan sitta "paddlar" även på vanliga automater.
sx
172
sx3
335i E92 -11
LCI till E92/E93 kom 2010
LCI till E90/E91 kom 2009
DKG kom först 2009, är osäker på om E90/E91 hade detta som tillval, eller om bara E92/E93 hade det.

N55 fick utöver twinscroll även Valvetronic.
Paddlar finns till båda lådorna, har för mig att icke LCI kan växla upp/ner på båda paddlarna genom att trycka/dra, DKG'n är upp på höger och ner på vänstern

N54 verkar känsligare för bränslepumpshaverier än N55, verkar dock som att de löst problemet då HPFP frågorna inte är lika hysteriskt många nuförtiden.

N54 är lättare att skrämma upp i effekt utan att byta turbos och större urval av trim, både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.