AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.683

Frågor på lossa insug BMW N42-motor, E46 316ti 04'

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Då var jag framme vid det knepigaste momentet i min vevhusoperation på min E46 316ti Compact:
Lossa (och senare såklart återmontera) främre och bakre undre insugsinfästningarna.

Frågor:

1) Går dessa två T30 ens att komma åt UTAN att lossa den stora förstärkningsplåten under bilen? Den som sitter med 8 stora skruv? Hur har ni som gjort samma jobb gjort det, lossade ni plåten?

2) Om man lossar plåten tror jag det är sträckbult som används en gång - d.v.s man köper nya vid återmontering, i så fall vilket moment ska de dras med? Har man det i "armbågen" eller är det ett visst precist moment när man korsdrar dessa?

3) Antar att jag får lattja med en kombination av förlängare och knutkors etc för att nå Torqx'en, några generella tips här?

4) När jag plockade upp fuel rail och spridare ser jag att det är dammigt i hålen där de satt med O-ring. Hur gör man rent detta utan att få ned damm i hålen? Eller går det rakt ned i förbränningsrummen och eventuellt damm kommer att explodera ut med avgaserna sedan? Kanske inte är nån fara att försiktigt ta med tops eller trasa?

Sorry för långt inlägg. Tacksam för ALLA tips.

/a
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
När jag gjorde det så lossade jag det du kallar förstärkningsplåt, använde samma bult vid montering.
Har vart loss tidigare för bussningsbyte oxå, och enligt mig har man åtdragningsmomentet i armbågen.
Och precis som du beskriver så behövs en speciall kombo för att få bort torxskruven.

Brydde mig inte om nån vidare rengörning vid borttagning av spridarna, täckte bara över hålen så inget skulle ramla i när man höll på.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Supertack för svar r189,
Jag kommer ta bussningar också inom ganska kort (måste ta en paus dock när detta jobb är gjort), och vid det tillfället kan jag ju hellre se till att ha nya bultar hemma då, så blir det som verkstadsmanualen säger då. Så återanvänder jag denna gång.
Japp, måste köpa förlängare.
Använde du 1/2 eller 1/4" skaft?
(H-vete vad trångt det är)

/a.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Så här skrev jag på min hemsida får några år sedan

Detta är lite tisdödande jobb men inga större svårigheter,
Plocka bort kåpor,luftburk trottelhus,
Ta bort dom 2 muttrarna som håller spridare och lägg hela paketet åt sidan.
Lossa insug och även dom 2 muttrarna som håller kabelhärvan under insug.
Nu kommer vi till dom 2 tråkiga torxen som stödjer insuget,den främre går att ta ovanifrån med en T30.
Den bakre får man ta underifrån med rejäla förlängningar på 1/4 spärr,jag böt dessa sen mot vanlig sexkant.
Sen är det bara o lirka bort insug,pass upp på klips.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack trucker!
Japp, jag befinner mig vid de "tråkiga" skruven nu.
1/4" och en helsikes massa förlängningar alltså.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den där tråkiga skruven monterade jag aldrig tillbaka :) Så slapp man krypa under nästa gång man skulle ha bort insuget. För att byta en trasig vevhusslang ned till oljesticksröret. Plast är skräp.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Usch för plast!
Jaså, mycket smidigt Hasso! Men du, håller det då, utan dessa? Insuget skallrar inte eller "rörde på sig" utan dessa skruv då?
Och du, tog du också bort stora förstärkningsplattan under framvagnen för att komma åt?

Gu' vad jag ska köpa 1/4" förlängare snart. Ughhh.
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Storabjörnen. Hur går det? För oss gick det smidigt att lossa dessa skruvar. Den ena kan du ta ovanifrån.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den där förstärkningsplattan får man ju skruva bort typ hur många gånger som helst så fort man ska pilla nått under mer än att byta olja. Byter aldrig skruv drar med mutterknack.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Mavri, det står still.
Men inte så mycket på grund av mig (än iaf) utan av det faktum att jag inte har något långt skaft att fästa T30 på och komma åt den bakre skruven.
Hur jag ska komma åt den (ser den ju inte ens) förstår jag inte, men det kanske klarnar när jag tar bort plåten som Hasso och jag pratar om?
Hur såg din/er vinnande kombination av förlängningar ut för att nå den? Min tanke är ett flertal 1/4" förlängare och nån slags vinkel eller led på vägen upp. Jag måste åka o köpa det, var det nu finns.
I övrigt är det mesta annat loss.
Vill också NOGA granska returen till oljesticksröret. Minns på 330'n att den var svår att få av.
Han sölar lite olja där oljesticksröret går ner i tråget, men jag har köpt ny. O-ring til det.

/Anders
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Vårt skaft var ca 30 cm och det var inga problem. Du ser den ovanifrån först så du vet sen när du lägger dig under bilen. Den är nära den första. Oljesticksröret sitter som satan!!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Mavri,
Ja, den bakre skruven bör vara belägen ca 30 cm bakom den främre skulle jag tro. Det är väl där nånstans jag ska spana.

Sitter oljesticksröret fast med någon skruv/metallbleck mot skärmkant eller motorblock, förutom att det som sagt är nedstucket tight i tråget?
På 330'n satt det med en skruv i sidan och jag minns att det släppte ok men var sjukt svårt att styra tillbaka ned i tråget.

/a.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Status: Var på Biltema o köpt allsköns förlängare o grejer i 1/4" storlek.
Och främre insugsskruven nu lös. :-)
Nya tag på söndag kväll. (Tror jag). Då går vi på bakre skruven.

/a.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Uppdatering: Insuget är nu loss. Att ta bort förstärkningen under framvagnen var som natt o dag i fråga om att komma åt. Drygt 30 cm förlängare 3/8" i mitt fall gjorde susen.
Cyklonen, oljeseparatorn, är nu urplockad. Det kommer majonnäs ur alla tre öppningar på den. Så jag antar att vi har en bov här. Imorrn kväll blir det lossning av oljesticksrör och tryckluft o rengöring av detta och sen ny returslang till den etc.
Håller tummarna att detta + återmontering av allt ska gå bra. Ska inte glömma byta vevaxelgivare och så nya O-ringar på spridarna.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.