|
|
|
|---|---|
|
Går i bilbytarfunderingar och funderar ev på att sälja min nuvarande 530i. Undrar vad man kan tänkas få för en 530i idag, Silverfärgad, M-paket, manuell låda, beige skinn, motorvörmare m kupeuttag, bra sommar-vinterdäck och allmänt skick = tiptop. Ser ut och går som ny, svårt att tro att det finns så många kvar i det här skicket. ca 16000 mil. | |
| Missade att få med att det naturligtvis är min e39:a, -02 som jag funderar på att sälja. | |
|
En sådan bil är svår att värdera. Är den svensksåld eller import? Har du komplett utrustningslista? |
|
| Spontant; 60-80? | |
|
Vilka 60-80'? Är du full? Är bilen besiktad, skattad, har fräscha däck och bromsar, relativt befriad från rost, allt mekaninskt och elektriskt funkar, KAN den vara värd upp till 50'. Men troligtvis närmare 35-40k |
|
| Den är svensksåld och har det "vanliga" M-paketet, d v s manuella stolar, elhissar, farthållare, businessstereon (fast sitter annan stereo i nu med GPS, navi o skärm + bluetooth, originalenheten finns kvar). Högtalare uppgraderade + slutsteg = bra ljud. | |
|
Nej, jag är tyvärr inte full. :) Men 35 låter lite lågt. 50 låter som ett kap, men säker är jag inte. På blocket ligger de från 52-60. |
|
|
För 35´ säljs den inte, då har jag hellre kvar den som andrabil. Och även för 50 ´känns det som löjligt mycket bil för pengarna. Fast det är kanske där nånstans den borde ligga. Kika runt på blocket tycker jag inte ger så mycket, dels är det om ont om manuella sen är det svårt att bedöma skicket från bara bilder. Det mesta ser bättre ut på bild än det är i verkligheten. Min ÄR bra. |
|
| Men även om skicket "ÄR bra" så får du tyvärr inte många tusingar extra för det. 5-10 tusen extra OM du har tur. | |
|
Tror också att det är svårt att få mer än 50 men tycker att mellan 45-50 borde den vara värd. Om det är så att det bara sklijer 5-12 tusen mellan en riktigt bra 530 och en medelmåttig så känns det väl som om marknaden inte är riktigt rationell.. men det kanske är så det ser ut. bilpriser.se säger ca 40-52. Verkar ju som realistiskt spann. |
|
|
Fast om vi leker med siffrorna och säger att en normal 530i kostar 40kkr och en fin kostar 52kkr så är skillnaden "bara" 12kkr, men merkostnaden för en fin är samtidigt 30 %. Det är väl inte en helt orationell marknad? |
|
|
Tänkte mest att det drar iväg rätt snabbt för att få en medelmåttig bil att bli jämförbar med den bättre, om den ens kan bli det. I princip kan ju bara ett par halvtaskiga sommar + vinterdäck motsvara skillnaden i pris mellan bra-dålig bil. Fast det är väl så begbilmarknaden alltid funkat. Men ett rationellt värderande av vad som egentligen skiljer i värde mellan en bra och dålig bil är det ju inte. Fast är ju ointressant synpunkt egentligen, marknaden har alltid rätt sägs det ju. För egen del kommer jag dock hellre välja en lite äldre bil i bättre skick för samma pengar jfrt med nånting nyare i halvdant skick. |
|
| Nu är det nog ofta så att den som söker bil i den prisklassen har begränsad budget och då kan hoppet upp från 40000 till 52000 vara väldigt tungt. Det är lättare att tänka långsiktigt när man har gott om pengar, men de som har det tenderar att köpa bil i betydligt högre prisklass, | |
| Jo, så är det naturligtvis. Men å andra sidan finns det väl de som kikar på bilar i just 52000 kr klassen och då väljer att köpa en bil som kanske är lite yngre och därmed på papperet bättre men som i praktiken är en sämre bil. Så, valet mellan att köpa en bra bil i en viss prisklass och en lite sämre men nyare bil i samma prisklass går ju i princip alltid att göra, alldeles oavsett ekonomiska förutsättningar! :-) | |
|
Du får komma ihåg att du känner din bil, du litar på den och vet hur du skött den. Men för alla andra är det lika okänt hur statusen är för din bil, som bil X. De väljer då att gå på saker de "vet". Nyare bil betyder troligtvis mindre saker som är fel. Gammal dyr (när den var ny) bil blir troligtvis dyrt när något går sönder. Stor motor = hög skatt och förbrukning osv... |
|
|
Fast motorn lär vara lika stor oavsett om det är en 530 -01 eller -03:a...t ex.. Och om man väl kommer så långt att man kikar på en bil i verkligheten märker man rätt snabbt vilka "vibbar" den ger. Det stora problemet är väl kanske att ett pris som avviker för mycket från medelbilen gör att folk väljer bort bilen redan innan de gett den en chans "live". Och då spelar det ju ingen större roll att skicket faktiskt är uppenbart bättre än den lite yngre bilen. |
|
|
Fast 530 E39 är inte enda bilen på begagnatmarknaden. Du konkurrerar mot flera andra bilmodeller än så. Det kan bli så att 325i E90 börjar bli aktuell för vissa, medan andra tycker att Volvo, Audi eller Mercedes alternativ är lika attraktiva. Jag tycker du ska prova med ett tämligen högt pris, ta bra bilder och skriv en bra annons och se vad gensvaret är. Bollar mest lite tankar med dig, att en köpare kan argumentera annorlunda mot vad säljaren tror. |
|
| 40-45 beroende på köpare säger jag. Testa här på powerbörsen först och se om någon som verkligen är ute efter en E39 m-sport nappar. Fina E39 växer inte på träd. | |
| Har haft ett antal E39 under åren och följt de mycket prismässigt. Tror din bil är värd 35-40 i slutpris, möjligen kan du ha 45k i utgångspris men räkna inte med någon rusning. Själv sålde jag en svsåld manuell 530it med 13k mil för 63k 2009, det var ett par år sedan... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.