|
|
|
|---|---|
|
Som regel startar bilen precis som den ska men vid några tillfälle har den inte gått att starta alls. Inte ett ljud varken från motor, startmotor eller annat. Batteriet är OK och lampor etc lyser. Ändå när man vrider på tändningen är det stendöd. Märkliga är att efter ett tag, verkar speciellt som om man har bogserat bilen och ställt den, så startar bilen precis som ska direkt. Detta har hänt nu vid 5-6 tillfällen under senaste halvåret. Jag har läst att tändningslåset är en svag länk på modellen men vad är det troligaste problemet (inga felkoder heller), tror ni? | |
| Bränslepump, bränsletrycksregulator, relä eller dylikt som inte svarar. Tippar på pumpen. En bra start att börja med tanke på symptomen du upplever. | |
| Tack för svar. En fundering: om det var fel på pumpen borde väl startmotorn snurrar runt som den ska? | |
|
Hej, Utan att läst om just den aktuella symptombilden tidigare i detta sammanhang, tycker jag att din tanke om tändningslåsets kontakt verkar riktig. Men det kan ju också handla om någon annan intermittent glappkontakt, t ex någon jordfläta eller en glappande kabelsko. Naturligtvis inte lätt att hitta när allt fungerar. Men om du får tillfälle att felsöka när bilen är i vill-inte-reagera-läge, borde du ju kunna komma en bit vidare. /Lennart |
|
|
Kan vara startmotorn som har dåliga kol och/eller dålig solenoid! Knacka på startmotorn med en lång plast- eller träpinne när någon annan försöker starta bilen. Hoppar den igång då, har du hittat felet. Hur långt har bilen gått? Är startmotorn bytt någon gång? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Startmotorn ska gå runt trots de ja. Hör du dovt brum-ljud när du vrider om så är de pumpen, annars lägger du örat mot bränslepåfyllningen. Kan ju röra sig om solenoiden till startmotorn också! Ohmmät solenoiden. Ja byte min när motorn inte ville dra runt. Om ja inte minns fel låg min på 0.1 faktiskt (brukar vara 0.2-1.5ohm) Ett simpelt test är ju att sträcka sig in under och "banka" på startmotorn. |
|
| När man slår på tändningen och vrider på nyckeln till startläget är det knäpp tyst, inget pumpljud eller startmotor eller solenoid men lyse och instrumentbelysning mm lyser som det ska så tändlåset är min gissning. Speciellt som det ibland snurrar runt varv efter varv både med och moturs. | |
|
Ja, DET felet finns ju beskrivet några gånger. Kunde du ha sagt direkt. /Lennart |
|
|
Aha! Ja då har du dit problem just i själva låskistan. Vad som troligtvis är problem är följande Länk |
|
|
Tack för alla bra tips! Var köper jag ett tändningslås med nycklar till bästa pris? Antar jag på något sätt sedan måste koda om fjärrkontrollen (är inget stöldlås så vad jag förstår styr fjärrkontrollen på nyckeln bara upplåning av dörrar och bagage), Någon som vet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.