|
|
|
|---|---|
|
Jag har just kört hem min första BMW, en liten 120d (begagnad), mycket trevlig bekantskap, lite gammal för att vara nybörjare men det ger ny mening åt "sent ska syndaren vakna" 😉 Nu till min fråga, är det vanligt att man måste ha ac' n på vid 8C utomhus för att det inte ska bli för varm i kupe'n? (klimatanläggningen inställd på 19C) Jag tänker 2L motor i liten bil blir mycket värme!? | |
| Nja, det låter väl lite konstigt, men vad var det för väder ute? När det är svala höstdagar och det är soligt så blir det ju varmt i bilen och då brukar klimatanläggningen muppa sig för att den inte vet om det är kallt eller varmt ute men så är det ju med alla bilar. Likadant på våren. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
AlexanderK är säkerligen inne på rätt spår. Jag la själv märke till liknande en solig höstdag. Kallt ute men solen sken och då upplevde man det som varmt. Kliman var inställd på 18 grader C med AC på och jag är säker på att den höll sina 18 grader inuti kupen (då den vet hur varmt det är inne i kupen). Däremot gissar jag att kroppen upplever att det är mycket varmare än det egentligen är när solen skiner på genom glasrutorna. Gjorde experiement idag. 11 grader ute, regnig och mulen dag. AC avslagen, kliman inställd på 18 grader C. Körde på motorväg en längre tid och det kändes alltid som 18 grader C. Blev inte varmt. @Nojjan : Prova igen med AC avslagen en mulen dag och se om du märker skillnad. AC är dock alltid påslagen för min del för att den ska motioneras (inget system mår bra av att sitta still längre perioder). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.