AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.862

Styrled e60 Billig pirat eller orginal?

Visa användare
18
TheStig
Bmw 520d -08 M-Sport
Peugeot Expert -07
Åker på byta styrleder och vad jag kan läsa mig till så är orginal styrlederna inte allt för bra.
Går att hitta riktigt billiga från 200:- och uppåt.
Lönt att kosta på orginal?

köpa dyrt och dåligt eller billigt och dåligt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bättre att köpa bra och billigt! ;)

Köp från någon av de stora "kvalitetstillverkarna" som har OEM-kvalitet.

Köper du från t ex. reservdelar24.se, kostar bra delar oftast mindre än vad dåliga gör här hemma...och då är frakten inräknad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Köp i Tyskland, OEM "HD" kvalitet - brukar typ vara halva priset iaf. och bra grejor.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag bytte på 550'n tidigare i höstas. Köpte originalkvalitet i form av Lemförder, Länk
Det är värt de extra kronorna.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag köpte Lemförder till två 530 min och min sons, båda bilar fick underkänt på besiktning ett år senare för glapp i styrleder.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Haha, får se om jag klarar mig bättre då. De kändes riktigt gedigna.....
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
@gto80
Vad gjorde du då? Jag har funderingar kring att investera också, fick höra att Lemförder var grejen men känns ju som lotteri oavsett vad man köper...Meyle?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
kruxet är med tex ebay att det finns ju kopior på typ allt ... inte helt enkelt att veta vad man får nuförtiden.
rsarits
Det behöver inte vara kopior
Lemförder har som de flesta stora tillverkare ett antal olika kvalitetsnivåer att välja på, och det är inte bara att de testas olika, man använder billigare legeringar och material också. På kulleder till exempel mer plast runt "kulan" och kanske billigare plastmaterial också
Titta bara på kullager, det finns (åtminstone på mindre lager) minst fem kvalitetsklasser (ABEC 1,2, , -5), även om det då står t.ex SKF, så är det inte exakt samma lager om du väljer lägre klass. I det fallet handlar det mest om härdning av lagerbanor och rundhet och ytfinhet på kulor, detta påverkar rullmotstånd och livslängd i högsta grad

Jag tror inte att Lemförder, Sachs, Valeo, SKF med flera är särskilt intresserade av att sälja samma varor till lägre pris. Hög produktkvalitet kostar alltid mer pengar att tillverka jämfört med lägre

Micke BMWCS#08121
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rsarits, ett sådant påstående om att Lemförder och andra tillverkare har olika kvalitetsnivåer tarvar nog någon form av faktabaserad källa!

Lemförder, Sachs, TRW mfl. har bara ett art.nr. på sina produkter och att de skulle ha olika kvalitetskrav på samma art.nr. ter sig väldigt långsökt och orimligt!

Kullager däremot är en annan femma, men då skiljer sig art.nr. åt vid olika ABEC-klassningar!

Reservdelspriserna i Tyskland, ligger ca 50-70% lägre än vad exakt samma produkter kostar här i Sverige hos reservdelshandlare som t ex. Dyronomen!
Det beror på en kombination av välfungerande konkurrens i Tyskland, större marknad där och uruselt dåligt fungerande konkurrens i Sverige...dessutom är väl momsen lite lägre men det ger bara marginella skillnader i priset i det stora hela.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
rsarits
Du har säkert rätt i att samma artikelnummer är samma delv(annars är det säkert en kopia), däremot vet jag helt säkert att man som kund hos t.ex Lemförder kan välja olika kvalitet. Samma med t. Ex kopplingar från Sachs. Det jag menar är att bara för att det står ett välkänt märke på en del, så betyder det inte med automatik att det är högsta kvalitet. Biltema säljer (åtminstone förut) Hella framljus och Sachs kopplingar, dessa motsvarade inte alls origialdelarna från samma leverantörer.
Du har helt rätt i att priserna överlag är högre i Sverige, säkert beroende på faktorerna du redan nämnt.

Micke BMWCS#08121
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hansi; Det blev samma igen Autoexperten reklamerade, nästa uppsättning var det bättre livslängd på. Har även köpt från Claus och det har fungerat mycket bra Länk
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
@gto80
Ok, tack. Ja, har fluktat lite hos Claus, hört flera som är nöjda. Är ju en ganska stor sak att uppgradera/byta (jag kan inte skruva själv utan lämnar in) så man vill ju att det blir bra direkt... :-)
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Öppen fråga:
Om men exvis börjar med framvagnen, sex eller åtta delar beroende på vad man väljer - bör jag överväga att byta stötdämpare också? Min bil har snart gått 25k mil, det är inga större fel på väghållning etc och jag "litar" på den trots viss spårkänslighet, men jag skulle vilja känna den där sköna känslan av en riktigt tight och stabil framfart, och jag kommer sannolikt behålla den ett tag, underbar motor och bil i övrigt...
Visa användare
18
TheStig
Bmw 520d -08 M-Sport
Peugeot Expert -07
Tack för svaren.
Jag beställde nya från Claus, Får se hur länge dom går!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.