AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.111

Skillnad på HIFI-professional och HIFI-loudspeaker system?

Hej! som rubriken lyder undrar jag lite vad det är för skillnad på dessa ljudsystem hos BMW. Det gäller e90 modellen där jag kollat upp utrustningen på två bilar och sett att det står dessa två ljudanläggningar. Vad är det för skillnad och om man jämför med BMWs ALPINE system vilket är då bäst?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hm Hifi Proffesional avser nog själva förstärkaren/stereon medan Hifi loadspeaker system är uppgraderade högtalare (ett steg upp).

Är inte expert på vad ALPINE innebär, men det finns i andra trådar på forumet. I annat fall får du säkert snart svar i denna tråden.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som jag minns E90 så har du har fyra olika uppspelningsenheter

Radio Business
Radio Professional
Navi Business
Navi Professional

Ingen av dem påverkar ljudkvaliteten.

Sen kan du välja mellan
Standardhögtalare - 0 kr
Hifi ~5kkr
Hifi professional ~12kkr

Skillnaden mellan de olika systemen är antal högtalare, effekt, samt kvaliteten på högtalarna.

BMW Alpine är något som kan eftermonteras och motsvarar hif-ljudet.

Exakt vad allt heter i utrustningskatalogerna minns jag inte.
Alpinesystemet var en eftermarknadslösning som BMW kan installera till E90 som saknar Hifihögtalare från fabrik.

Verkar vara delade meningar om Alpine vs Hifi, men det verkar åtminstone leverera på par med Hifihögtalarna. Hifi professional får ses som motsvarigheten till dagens HK och bör vara klart bättre än både Alpine och Hifi.

Viktigt att komma ihåg att Hifi högtalarna gjordes om till LCI, där antalet högtalare blev färre (från 12st till 10st har jag för mig). Om det däremot hade någon märkbar effekt på ljudet är en annan sak...
Okej, men det där Hifi Loud speaker system då, ingen som hört talas om det? För det stod på utrustningslistan på en bil jag kollade upp.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det lär väl vara det Grelle listar som Hifi för 5kkr ovan.

/Jonas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Azkikr har rätt. Hifi loudspeakers är vad jag kallade Hifi.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Utrustningskoden 676 för Hifi och 677 för Hifi Professional, tror jag det var.
Okej tack för hjälpen! :). Går det eftermontera något sånt eller är det bara Alpine som går att göra det med? samt hur många högtalare ingår det om man byter till Alpine systemet?
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Rätta mig gärna, men på E87, så kommer jag ihåg att det ingick det en subhögtalare under passagerarstolen med Radio Professional, kanske är samma till E90?
Denna länk kanske kan hjälpa: Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
P-OA. Du har rätt gällande E87.

* Radio Business CD incl. UKW and MW
reception, six station buttons, automatic
volume adjustment, MP3-compatible CD
drive and five loudspeakers.

* Radio Professional, same features as radio
Business CD, plus connection for CD changer,
a two-line display as well as a
subwoofer under the front passenger seat.

* Harman/Kardon Surround Sound System
with powerful amplifier, equalizer, centre
speaker and 10 loudspeakers for superb sound.
Surround sound function enables simulation of
various acoustic environments.

* HiFi loudspeaker system with eight
loudspeakers for brilliant sound.
Okej tackar! :), jag ringde till BMW idag och frågade om uppgradering av ljudet. De sa att priset på Alpine systemet låg på ca 5200:- men att de andra system som Hifi och Hifi professional kunde dom inte sätta något fast pris på eftersom det inte finns färdiga kit till dessa system. Han sa då också att priset sticker genast oftast iväg ganska högt i dessa fall.

Är det någon som eftermonterat någon av Hifi paketen som vet vad det kan kosta eller någon som har Alpine ljudet som kan svara på hur pass bra ljud och bas det är i detta system?
Jag klämmer in ännu en fråga här. Kan man installera dessa bashögtalarna under sätena själv? Länk. För isf tänker jag att dessa kombinerat med Alpine systemet lär väl bli riktigt nice till inte så sjukt dyra pengar ändå.

Jag vet liksom inte om jag har några befintliga basar där nu alls för tillfället men tror inte det då jag kollat min utrustningslista och jag har ingen kod där alls som anger ljudet t.ex. 676, 677 osv. .
Såhär ser listan ut, förresten innebär Navigation professional att man har en 16,5mm bas under sätet, samma som radio professional har?

VIN long WBAVB31050VB67344
Type code VB31
Type 330I OL (EUR)
Dev. series E90 ()
Line 3
Body type LIM
Steering LL
Door count 4
Engine N52
Cubical capacity 3.00
Power 190
Transmision HECK
Gearbox MECH
Colour TITANSILBER METALLIC (354)
Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)
Prod. date 2006-03-13

Order options
No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
2ME M L.-A.W. DOUBLE SPOKE 194 M/MIX.T.
249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL
337 M SPORT PACKAGE
4AD INTERIOR ALUM. LENGTHWISE FINE
470 CHILD SEAT ISOFIX ATTACHMENT
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
522 XENON LIGHT
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
704 M SPORT SUSPENSION
710 M LEATHER STEERING WHEEL
715 M AERODYNAMICS PACKAGE
760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME
775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE
8SP COP CONTROL
842 COLD CLIMATE VERSION
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
888 DANISH / ON-BOARD DOCUMENTATION
896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION

Series options
No. Description
321 EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR
497 CENTRE ARMREST IN REAR
520 FOGLIGHTS
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
851 LANGUAGE VERSION GERMAN

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, navi professional har också 2 basar under sätena, eftersom radio business där det ingår är standardutrustning på E90. Det är bara högtalarpaketen som på något vis påverkar högtalarna på E90.

Är det en dansk import?
Okej, går det att byta ut de befintliga basarna mot de jag länkade ovan då? Jag tänker på fästen och dylikt. Jag vet faktiskt inte, det är en bil jag tänkt köpa i helgen. Vet bara att den är importerad 07 så den gått 1 år i utlandet men jag antog att det var tysk import. Aldrig hört om en dansk import, men det är mycket möjligt det är så.
Länk

Kolla länken ovan - bör ge dig en del svar på Alpine och ljudkvalitet. 5200kr känns ju överkomligt då Hifi 676 kostade ca 5000kr från fabrik.

Var väl inte helt ovanligt att importera nya bilar från Danmark för några år sedan då deras perversa skatter på nya bilar gjorde att grundpriset var bland de lägsta i Europa. Skatten lyftes sedan av vid exporten.
an
7
anders.lagerstrom
318dDA E91 2011
Hej,

Att uppgradera till Hifi eller vidare är egentligen inget som det finns tekniskt stöd hos en ÅF att gör då det inte finns färdiga instruktioner och eftermonteringskit vilket gör det extremt tidskrävande.
Har själv uppgraderat till Alpine-kitet vilket gör stor skillnad. Dock är det väldigt glent ljud i högtalarna i baksätet då dessa fortfarande endast drivs av huvuvdenheten som innan.
Basarna under stolarna är 160 mm, man kan montera de från Hifi-systemet som är 217 mm i samma baslåda om man önskar.
Det står att fordonsspårk är TYSKA i bilen vilket tyder på att den är från Tyskland från början.

Hälsningar Anders Lagerström
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja, den görs väl i Tyskland... ;)

(Står så på min med.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
an
7
anders.lagerstrom
318dDA E91 2011
@Sverige

Tittade på ännu ett ställe och det är helt riktigt att den är beställd av en Dansk återförsäljare.
Gäller att vara källkritisk! ;)

Hälsinngar Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.