AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.966

Kan jag använda batteri?

Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Hej på er

Jag har för avsikt att bygga ut stereoanläggningen och har en fråga angående val utav batteri för matning, jag undrar om det är någon som har kunskap om jag kan sätta i ett agm/"start-stop" batteri istället för ett syra-batteri?

Mvh
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
...och vilka är maxmåtten LxBxH för att kunna få i så stort som möjligt?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken bil är det?

AGM-batterier är bly-syrabatterier men där syran är absorberad i glasfiberväv = minimal risk att syran läcker ut vid skada på batteriet eller om det hamnar upp och ner t ex. vid en olycka. AGM är förkortningen för "Absorbed Glass Mat".

Om det är en nyare BMW, är det möjligt att du redan har ett AGM-batteri monterat från fabriken.

Kolla hur stort utrymme det är vid batteriet - ibland finns det en liten plastklack som går att ta bort och plötsligt får man plats med ett längre batteri än det som monterades på fabriken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Hej

Så klart, jag blandade ihop agm med gel-batterin :) Det gäller min e46a, idag har jag ett Tudor Technica tb950 95Ah 800A men jag misstänker det börjar ha svårt att hålla kallstartsströmmen det är inne på sitt 6de eller 7de år nu.

Min tanke var att kunna sätta i ett lite kraftigare batteri, får undersöka lite närmare hur det ser ut under batteriet, tittade lite granna utan att ta ur det men det finns nog inte jättemycket mera plats i bakskärmen, kanske några cm åt alla håll, höjden går ju att lösa iom att man kan modifiera den plastbit som sitter över och håller inredningen på plats...värre är det ju med längd och bredd

Mvh
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Batteriartikel i dagens DN, Länk
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Se där ja, verkar ju inte som att Tudorn ligger så dåligt till, iofs så är det ju 95Ah jag har, skulle va kul att se en sådan här test och sammanställning utav de lite kraftigare batterierna som är till större motorer och främst dieslar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.