AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.033

Kameraövervaka parkerad bil?

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Nu har jag fått två parkeringsskador på en vecka? Börjar fundera på att montera rörelseaktiverade kameror i bilen så den kan fånga såna händelser. Någon som har erfarenhet?

Jag är bara intresserad av den tekniska aspekten.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är ingen expert på kameror och rörelsesensorer men jag undrar om det inte blir rätt svårt att ställa in rörelsesensorn så att de spelar in just när du blir påbackad men INTE så fort någon annan person rör sig utanför bilen och bara kliver i och ur sin bil eller bara går förbi eller något annat. Att den filmar allt och alla innebär ju att kameran går hela tiden och då finns ju risken att hårddisken blir full och inte spelar in just när du blir påkörd, eller att batteriet tar slut om den skall gå så mycket.

Var har du blivit påbackad?
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ja, det skulle bli en del andra rörelser inkl ok parkeringar. Hårddisk o h batteri får man dimensionera. Bara en ide än så länge.

Billigare lösning bak vore att hänga på nån cykelställning på kulan. Plats: Tessinparken. Vid senaste skadan låg en del av ett lyktglas bredvid bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du får inte kameraövervaka allmän plats alls.

Dashcams och liknande är bara tillåtna så länge du sitter i bilen.

Lyckligtvis har vi dock fri bevisföring i Sverige så det går utmärkt att filma och använda det i rättegång för att fälla någon och sedan blir det ett separat rättsfall angående din otillåtna filmning.

-------
//Lövet
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Om man ser på filmen vem det är kan man ringa vederbörande och säga att man såg det. Då erkänner de flesta:)
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Är det någon här som har erfarenhet av dashcam?

Vad gäller gällande kameraövervakning av hyrd burplats med solida vägar samt gallergrind framför vilken är insynsskyddad med presenning? Dvs en eventuellt monterad kamera filmar endast objektet/platsen och aktiveras endast om/när någon kommer in i buren eller möjligtvis rycker i grinden?
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Något sånt här kanske? Anslutning av strömförsörjning i bilens USB? Om den är rörelseaktiverad borde den inte dra ström hela tiden? Osäker på om USB:n ger ström när bilen är av.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Glömde länken: Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har bott 15 år på Strindbergsgatan, och min erfaren är så enkel att det sliter ganska hårt på bilen att bo i centrala Stockholm. Även om du är sjukt noga med bilen så är inte andra det, för framför dig står det en hantverkarbil (eller whatever) som inte alls bryr sig om att du är extra rädd om din BMW utan backar in dragkroken i din bil när de ska ut. Fördjävligt att det ska vara så, men kan du inte acceptera det sår får du flytta eller köpa lägenhet på Askrikegatan där det finns garage i varje Brf.

Ännu värre blir det nu på vintern när det blir slirigt och snöigt
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jo, jag ska flytta den till ett garage från jan här i närheten. Hittade ett för ensast 1500 så rätt ok. Rätt prisbärt jmf med 900 spänn på gatan.

Askrikegatan är jättefint. Men det är tyvärr priser på över 100 000 kr kvm där.

Jag tror ändå en kamera kan vara en bra lösning. Har i te gett upp den iden.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Var hittade du ett garage i på Gärdet för 1500? Det skall du nog vara rädd om. :)
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
1500 spänn för en plats i Sthlm innerstad. Är det 8kvm på grannens balkong du hyrt eller hur kommer man undan så billigt!?
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Det är ett garage som heter Bremen 3, ligger ner mot Värtahamnen. Så inte mitt på Gärdet. Men hyfsat nära mitt place.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har egen erfarenhet av detta på just Askrikegatan.... Har en lägenhet där som snart kommer ut på nätet :-)

Den enda lösningen om man har en fin bil i Stockholms innerstad som man är rädd om är

a; skaffa garage
b; skaffa en slit å släng bil

För som Alexander säger, även om du är galet rädd om din bil är dina grannar det inte :-(

Själv har jag haft 4 p-skador på min stora bil på mindre än 2 år så jag skaffade en slit å släng bil som jag har när jag ska in på byn. Är faktiskt rätt skönt att inte behöva vara orolig för sånt här varje gång man parkerar.

Men visst, en bil till drar med sig en massa kostnader så den lösningen är inte heller optimal.

Niklas

Fransosen
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
På 3 år på gärdet har jag fått 4 skador.

1: lapp lämnades. En UPS bil hade backat in. Personen lämnade nummet men ingen ursäkt presenterades. Det lustiga var att jag strax innan själv hade lyckats repa bilen på samma ställe. Fick det fixat gratis då.

2: anononym skada, målade över med bättringsfärg själv

3: anonym skada. små repor fram och liten spricka i spoilern. Godkänd parkeringsskada. 2200 självrisk

4: anonym skada: ordentliga repor bak. Godkänd parkeringskada 2200 självrisk.

Sen har kanske regskylten fått några kulstötar.

Summa 4400 på 3år. Inte så farligt. Har dock stått i garage ca 9 månader av den tiden.

Det är dock värre på östermalm. Folk stället sig tätare och är mer burdusa/hänsynslösa.

Jag försöker tänka mig hur jag stället mig. Gärna bakom bilar med pdc, helst fina bilar med BMW Club Schwedenskylthållare. Framför utfart mm
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kolla in AXIS Communications produkter (www.axis.se - speciellt Länk )
Man får filma ifrån sin tomt ut på allmän plats om man inte kan identifiera personerna som blir filmade men då faller det hela lite :)

Hemma på min tomt och car port så är det tätt med kameror av en viss anledning :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.