AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.784

Råmande ljud ifrån automatlådan? E39 540 -97

Ol
7
Olsson93
E61 530d -10
Tjenare!

Har ett jobbigt problem med min automatlåda, bilen har i sig gått ca 30500mil. Motor fungerar perfekt men automatlådan gör ifrån sig en råmande ljud när jag ligger å glider samt att det känns som att den varvar ner ca 50-100 varv sen upp igen (den håller på i ca 3 sekunder sen går den normalt i 2 sen börjar den igen). När jag varvar lite mindre (under 3000varv) så gör den det råmande ljudet ifrån sig, men när jag lägger i sportläge eller kör manuellt läge så låter den inte eller beter sig lustigt.
Har kollat oljenivån samt den luktar ej bränt. Kollat i bakaxeln med å det va ok.

Är det lådan som börjar ge upp? tycker det låter värre ju mer jag kör men kan ha fel :O

Växellådan servades på verkstad vid 24000mil. (Grön märkt låda)

Franko
Hej,
Känner inte riktigt igen symptomen men skulle kunna gissa på momentomvandlaren, om lådan i övrigt växlar som den skall. Kostnad 8-10k.

Lådan började väl inte plötsligt att råma? Märkte du inte till att börja med, att något var på gång? Momentomvandlarens utförsbacke brukar börja med små men fullt märkbara och ganska så irriterande vibrationer.

/Lennart
Ol
7
Olsson93
E61 530d -10
Ok tack för snabbt svar! :)

Franko
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
jag hade liknande symtom med min automat, vartalet gick upp och ner 50-100rpm, dock gjorde den inga ljud ifrån sig.
Problemet är troligen, som någon nämnde ovan, en sliten momentomvandlare och kanske även en sliten lock-up.
Jag bytte olja i min och hällde i lubegards oljetillsats och lådan blev som ny igen, det rekommenderas verkligen! Nu går den helt jämnt vid acceleration (hade tidigare små hopp vid lugn acceleration) och lock-upen låser precis som den ska.
Jag har gjort en tråd som gällande tillsatsen, och för att uppdatera den så är lådan fortfarande lika bra efter 250 mil.

Detta kit är det jag hällde i lådan: Länk
Ol
7
Olsson93
E61 530d -10
Fasen va gött! det är ju värt att testas! tack!

Franko
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag bytte olja och filter samtidigt och rekommenderar verkligen att du gör det samma (kostnad ca 1200kr tot för 6 liter olja, filter och tillsatsen).
Om du inte har tänkt göra det så köp en liter eller 2 och töm försiktigt ut lite från pluggen och sedan i med tillsatsen och toppa upp resten med ny olja.
Oljan du ska ha är mobil1 lt71141, finns att köpa på oljemagasinet bl.a för en rimlig peng.

zf har en guide för hur du ska fylla lådan.
Ol
7
Olsson93
E61 530d -10
gött! jag bugar och bockar!

Franko
Ol
7
Olsson93
E61 530d -10
Tror ni momentomvandlaren passar ifrån en BMW 750 -97 automat till min BMW 540 -97? Vore toppen för har en hemma.

Franko
Hej,

Gav du upp idén om snabbfix?

För att få reda på om converterna är utbytbara bör du t ex besöka www.realoem.com, mata in din bils data (VIN) och sedan gå till växellådan. Där hittar du convertern som del nr 2 (tippar jag). Klicka på artikelnumret, så visas i vilka bilar denna del förekommer.

Med ledning av dina uppgifter hittills to jag fram denna: Länk

men det är verligen bara ett exempel. Kolla själv genom att mata in din bils VIN (de sju sista tecknen).

/Lennart

PS Det verkar faktiskt som om alla årsmodeller av 5 och 7 inom ett långt tidsintervall har samma sorts converter. DS
Ol
7
Olsson93
E61 530d -10
Lyckas inte klicka fram det men enligt din länk så passar det enbart ifrån 740 inte 750. tyvärr .

Tack för snabbt svar!

Franko
Ol
7
Olsson93
E61 530d -10
Behöver jag något annat när jag byter den? typ packningar mm? eller det är bara att slänga dit den?

Franko
Hej,

Jag ber om ursäkt för min missvisande information tidigare. Dels uppmärksammade jag inte att din extra converter är till en 750 dels skulle jag ha skrivit "...alla 540- och 740-modeller..." ist f "5 och 7".

Mycket riktigt passar din 750-converter INTE till din 540. Den till 750 har ett annat artikelnummer och verkar bara förekomma i diverse "dussinbilar".

Din sista fråga kan jag ö h t inte svara på.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.