AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.925

Skriptaktivering navigation BMW F10 Guide?

Ri
23
RikardN
523i F10
Hej,

Har eftermonterat CIC Navigation Professional på min F10a och navigation är som förväntat inte tillgängligt. Har kodat S609 i FAn och kodat KOMBI och HU_CIC så allt annat fungerar och bilen vet om att den har CIC.

Är det någon som skriptaktiverat sin CIC så att den inte letar efter giltig FSC-kod för navin?

Emulator för F10 finns knappt och kostar ca 300€ då bilen kommunicerar via MOST istället för CAN som tex E60 gör. Så definitivt värt att undersöka skriptnavigering.
Finns en del material att hämta på nätet men ingen full guide vad jag har hittat. Tekniken bygger ju på FTP/Telnet-kommunikation vilket jag inte är så hemma på. Tacksam för hjälp!
/Rikard
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Kan man inte komma åt systemet via Usb i handsfacket med en USB-->RJ45?
Ri
23
RikardN
523i F10
Jo det är ju ett sätt men man kan även köra OBD-Ethernet som vanligt tror jag.
Sen är det väl att upprätta en DHCP-server och tilldela CICn en egen IP. Osv.

Tänkte om någon kanske hade erfarenhet av att göra detta och kunde beskriva stegen mer konkret och lättförståeligt?

Att koda i E-sys är inga problem annars för mig!
är också intresserad av detta! vill helst slippa emulator! och tycker FSC kod från bmw är för dyrt
ne
20
nesa743
BMW F01 730d
hej
jag har gjort det på min bil hos kille i Gbg. Fick oxå senaste karta updatering.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Eller så genererar man själv..
tar inte många minuter,engångskod el lifetime
Bi
3.797
Bianca

lås upp FSC-spärren/LIFETIME så behöver man inte skriptaktivera sin CIC.
varför göra det svårare??

Farsans bil har ej frågat efter nån FSC kod ,de senaste 4 kartuppdateringarna,utan updaten har startat direkt,efter man tryckt "JA"

och bilen har varit uppdaterad vid 2 tillfällen,och FSC KOD förfrågan är fortfarande "inaktiverat" vid varje ny kartuppdatering..

Vissa påstår att spärren kommer tillbaka om bilen uppdateras osv..BULLSHIT!
Det visar att man inte ska inte lyssna på ALLT man hör och läser.
Beror mycket på VILKA prg man använder samt HUR man genererar
Ri
23
RikardN
523i F10
Tack Bianca för ditt svar!

Jag är inte riktigt med på vad du menar.

Det finns ju olika FSC-koder som har olika uppgift. En ska aktivera själva Navigationens funktion (blir "rejected" om CICn upptäcker annat VIN från CAS-modulen) och så finns det FSC-kod för att aktivera kartuppdateringar (dessa kan genereras själv utan större problem vad jag förstått).

Så när du säger "Lås upp FSC-spärren/Lifetime", vilken FSC-kod menar du?
Om detta fungerar för dig har du någon beskrivning för hur man gör?

Just nu är alltså valet "Navigation" gråmarkerat i bilen men godkända kartor finns lagrade på hårddisken från bilen den satt i innan.
ne
20
nesa743
BMW F01 730d
Det vad Bianca pratar om är bara för karta uppdatering och inte själva navigation aktivering det är tvä olika saker . Det du behöver är själva aktivering
Ri
23
RikardN
523i F10
Ja precis, det jag misstänker. Men han skriver ju samtidigt att man inte behöver skriptaktivera med hans metod. Vid skriptaktivering kontrollerar inte enheten om där finns godkända FSC-koder ens...
Bi
3.797
Bianca

nu är jag med---jag menade kartuppdatering..
men visst går det RikardN nämner..
går endast med fullversionen av det aktuella prog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.