AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
43.228

Röd varningslampa med utropstecken (!)

Sida 3 av 3
ma
17
matt3ra
523i-98
Står bara DTC 1

Men programmet suger tyvärr på dom här bilarna...
ma
17
matt3ra
523i-98
Tjena BMW peeps! tänkte uppdatera lite!
Har ringat in området nu tror jag!
Hittade en text vad LCM (ljusmoulen) har för exakt funktion.
Länk

Där står det att den övervakar:
Thermal oil level sensor
Brake fluid level switch
Coolant level switch
Wash water level switch

Det förklarar ju varför lampan för bromsvätskan lyser när det egentligen är fel på givaren i tråget!

För jag har ju felkod på "termisk oljenivå givare" i LCM styrenheten!

Återkommer när den är bytt och med resultat!

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Varannan gång jag kör diagnos på bilen börjar den lampan lysa för mig. För att släcka den måste jag plocka bort instrumenthuset och köra kontaktspray på kontakterna. Sen slocknar den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant info, matt3ra!

Kan ju flika in att det är ganska vanligt att flera sensorer delar på spänning (eller jord).

Om en sensor går sönder (tex kortsluter mot jord) så förstör den för alla andra sensorer. Resultatet kan då bli att man får en felkod på en sensor, men felet är egentligen i en helt annan sensor.

Det är därför man bara ska använda felkoder som vägledning, inte som en beskrivning vad som ska bytas (som tyvärr många använder felkoderna till).

Nu är det ganska enkelt att identifiera denna typ av problem.

Du mäter upp spänning, jord med mera på den sensor som det är ett felmeddelande på. Ser man en misstänkt spänning, jord eller liknande så flärpar man upp elschemat och identifierar alla sensorer som delar det som är problemet. Sen rycker man kontakten sensor för sensor och när felet försvinner har man hittat sensorn som orsakar problemet (fast ibland kan det vara problem med kablage såklart)!
ma
17
matt3ra
523i-98
"Infiniteobscurity"
Vad menar du med diagnos? Asså in med ett OBD verktyg?

"BMW- slangen"
Har du tillgång till ett exaktare elschema?
Det jag har tillgång till suger!

Mvh
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
matt3ra: När jag kopplar in min bmw scanner för att kolla felkoder.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bentley har riktigt bra elscheman i sina reparationshandböcker (rekommenderas å det grövsta) - men då ska man köpa båda volumer (elscheman ligger i andra volumen).

Annars finns det diagram här
Länk

Jag kör detta på en speciell dator men speciella inställningar och speciella Java-versioner och lite annat trixande. Fick tips härifrån att köra Firefox och det är mer eller mindre ett krav - jag har fått det att fungera med IE men det var väldigt speciella lösningar och Chrome tror jag faktiskt inte går.

Är det någon speciell komponent eller del du vill ha elschema på? Kan ju ta en bildkopia och lägga upp om det bara är ett par saker du är intresserade av.
ma
17
matt3ra
523i-98
Tjenare alla!
Har nu bytt oljenivågivaren, UTAN RESULTAT!!
Är så jävla less nu, inget är logiskt..
Snälla hjälp mig med tankarna, slår snart eld på åbäket :(

BMW-slangen; Ja snälla gärna över vad lampan går till för givare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr, på dessa moderna junks så är det inte längre en direkt koppling mellan givare och lampa.

Allt går via styr- och kontrollmoduler numera (och ofta processas även informationen av instrumentklustret numera).

Du kan få pinouts för kontrollmoduler och se vlka givare som den hämtar information ifrån och backproba signalerna därifrån (och då får man hoppas att signalen är av enkel form som är lätt att avgöra OK/NOK) och se om kontrollmodulen får in rätt signal från alla misstänkta givare. Men de där kontrollmodulerna kan ibland vara jäkligt svåra att komma åt och backproba på.

Alla sensor kan ju vara i finfint skick men det räcker ju att en kabel av typ 30-50 är avskavd på vägen till kontrollmodulen för att det ska bli fel...
ma
17
matt3ra
523i-98
När jag kollar med dator så står det att kylvätskenivån är "EJ OK"
Men dom har väll ingen givare ens?? Hittar då ingen iaf?

Går det plocka ur lampan?

Men skicka det gärna slangen :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oh yes, finns givare överallt numera. Var glad att du har en -98, du ska bara se hur det ser ut på en -08 (och en -18 vill du inte ens våga tänka på).

Men för detta ändamålet har det funnits under väldigt lång, här är på en E39 (detalj #12)
Länk

Min gamla E30 323i från 1985 har det (detalj #5)
Länk

Och min gamla E34 535i från 1989 har det också (detalj #3)
Länk

Och min strykjärnsgokart från 2006 har det naturligtvis också (detalj #3)
Länk

Men den givaren bör rimligtvis inte lysa upp den lampan vi ser. Men eftersom det är något osäkert vilken givare som lyser upp vilken lampa så prova för säkerhets att bypassa den givaren.

Tänk på att alla givare inte ska vara slutna i normalt tillstånd (dvs man byglar kontakten för att bypassa dem).
Bromsvätskenivågivaren tror jag är normalt öppen.
Handbromsgivaren tror jag är normalt öppen.
Kylarvätskenivågivaren tror jag är normalt öppen.

Men detta varierar, speciellt beroende på hur designen ser ut (om det är en kontrollmodul emellan eller inte).

Så innan man börjar med felsökning måste man läsa på om detta!

Flärpa upp elschemat på köksbordet!

Du får helt enkelt lugnt och metodiskt undersöka en givare i taget.
Mät på givaren och se vad du får och jämför med vad du borde få.
Kolla sedan att kablaget är ok (kolla att du har spänning fram till givaren och kollar att du har en bra jord från givaren med en testlampa - exakt hur du ska mäta avgörs hur och vilken typ av givare det är så du får titta på elschemat - problemet är nog att det mesta går igenom en kontrollmodul men det finns ändåså tester man kan göra).
Prova sedan att simulera låg nivå och se hur instrumentklustret reagerar.

Börja här och verifiera lugnt, metodiskt och 100% systematiskt varje givare och dess kablage som kan tänkas vara orsak till att lampan lyser.

När allt ser OK ut där så gå vidare till att packbroba på kontrollmodulens ingångarpå kablaget.
ma
17
matt3ra
523i-98
Har kollat under bilen nu i har verkligen ingen givare (Detalj #12)

Har bara ett lock (Detalj #14)

Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, såg nu i ETK att den där givaren bara sitter där för vissa utrustningskoder.

Kliar mig lite i huvudet över och förstår inte riktigt. Nivåsensor för kylarvatten är en ganska grundläggande funktion och bör ju rimligtvis sitta på varenda modell. Det ger ju högre chans att uppmärksamma den stressade fotbollsmamman att något allvarligt kan vara fel eller på väg att gå fel.

Hoppas någon E39-kunnig person kan hoppa in här och förklara! För på alla BMW's jag ägt så har det varit en nivågivare för kylarvätskan.

Var en runda nere i garaget och provade på några nivågivare jag hade liggandes (har inte så många av denna typen av givare på track day bilen så fick ta några som jag hade liggandes).

På den typen jag har på E30/E34 så beter sig följande nivågivare såhär:

Bromsvätska
Tom = Sluten krets
Full = Öppen krets

Kylarvätska (något osäker här för jag kunde inte verifiera att den fungerade - kunde bara prova så som den satt iskruvat i ett fullt expansionskärl)
Tom : Öppen krets
Full = Sluten krets

Och man ska nog anta alla olika givare har olika beteende beroende på vilken modellserie de sitter i.

Så här gäller det helt enkelt att gå igenom givare för givare och kolla beteende och framtvinga scenario för tom/full behållare och se hur givaren reagerar på de båda situationerna.
Om det inte blir förändring mellan tom/full vet man att givaren fungerar och vad som troligtvis är korrekt beteende för den givaren.
Om det INTE blir förändring mellan tom/full så är det något mysko, troligtvis är det givaren som inte beter sig som den ska och då ska man såklart börja undersöka det vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.