|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
---LÖSNING--- Tack snälla för all hjälp! När jag bytte byglade kontakten till slitagegivaren (bromsbelägg vänster fram) och sedan gjorde som olaO sade ovan så slocknade lampan. Vilken seger!! :) Såg efteråt att det var ett brott på kabeln ut till givaren. Ny är beställd. |
|
|
Skönt att det löste sig! Ingen fara att åka runt med byglad slitagevarnare. Har byglat båda mina bilar, glappar ofta de där och beläggen tittar man ju på då och då ändå. Men en fråga kvarstår. Vilket instrumentkluster har du? Mvh Ola Min bl: Länk |
|
| Det var lika dant i min -97'a. Bara (!) som lyste. Kanske ändrades 98. | |
|
#olaO Min 523i från 1997 har low-end instrumentkluster. |
|
|
Upplivar en gammal tråd igen! Har precis samma problem! Provat bygla bromsvätske givaren och byglat alla slitagevarnare och provat alla möjliga återställningar. Inga felkoder. Felet kvarstår :( Släng lite idéer så jag kan öppna min irriterade hjärna och tänka lite! puss <3 |
|
|
Kan ju vara glapp i själva kontaktdonen för slitagevarnaren, har jag haft på en bil. Nöp av och byglade innan den. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för svar! Menar du dosan kablarna går in i där i hjulhuset VF? Matt3ra |
|
|
Ja eller höger bak. Finns där med. Kapa inte ABS-givaren bara ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för tipset! Provar det och återkommer med resultat! Matt3ra |
|
|
Har nu byglat ihop sladdarna från givarna innan dosan både bak och fram och även till bromsvätskebehållaren.. Provat hålla ner bromsen sen slå på läge 2 på tändningen men lampan slocknar inte Vad i hela helvete kan det vara.. bryter ihop snart 😭 |
|
|
Det där med bromsvätskebehållaren har jag ingen koll på, är det "rätt" att bygla den? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Du menar om det kanske kan vara en öppen krets till bromsvätskan? Att strömbrytaren sluter kretsen och tänder lämpan när nivån är låg?🤔 | |
|
Ja, men det är nog som du har gjort som är rätt. Vore ologiskt annars. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Precis, även provat att ha isär kablaget och lyser fortfarande.. Började tänka på ABS-Styrenhet :( Får upp det här via jobbet: Symtom: ABS-varningslampan tänds Parkeringsbromsens varningslampa tänds Ingen kommunikation mellan diagnosverktyget och flera styrenheter: Motorstyrenhet ABS-styrenhet: Instrumentbräda Automatisk växellåda styrenhet Orsak: Defekt ABS-styrenhet Lösningar: Slå på tändningen Kontroll av CAN-buss-signal Observera: Använd ett oscilloskop Om signalförvrängningar observeras: Koppla loss de berörda styrenheterna, en i sänder När ABS-styrenheten kopplas loss visas signalen korrekt Observera: Kommunikation är nu möjlig mellan diagnosverktyget och de berörda styrenheterna ABS-styrenhet: Kontrollera styrenhetens strömförsörjning Om värdet är korrekt Byte av ABS-styrenhet Programmera om ABS-styrenhet Men grejen är den att jag får kontakt med alla styrenheter. Mvh |
|
|
Hej, Även om felet ännu är oklart så vill jag tipsa om denna sida: Länk Om det konstateras att felet ligger i en defekt ABS-styrenhet och du inte vill köpa en ny så kan du kontakta Innosund för att se om de kan hjälpa dig. Jag gjorde det och hade min enhet tillbaka och reparerad på en vecka. Plug n´play, sätt tillbaka utan någon programmering. Betydligt billigare än att köpa en ny. Jag hade felkod "5E20". /Viggedal |
|
|
Tjena! Såg dom där när jag googlade lite och det lät ju faktiskt bra! Så får typ bli det om allt nu lutar på styrenheten. Jag har dock INGA felkoder Tack för tipset! |
|
|
Jag tror inte på styrenhet, då skulle du högst sannolikt ha felkod. Om du känner någon med BMW-scanner så kan du se exakt vad bilen försöker meddela med att tända lampan. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Är inne på samma spår som dig också! Även hört rykten om att sladdarna från nivågivaren till bromsvätskan går rakt in i ljusnodulen och att det är den som reglerar lampan. Så en defekt LM kan kanske vara felet? Har dock inga andra symptom till att det skulle vara något fel på den.. Även hört om några som haft glappa säkringar till ABS styrenheten, några som haft dålig jord i hjulhuset HF. Båda dessa fel har tydligen gett samma symptom som mitt problem. Ska undersöka dessa närmare. Jag har bara tillgång till Mekonomens piss CDI+CARS program via jobbet.. Men ska höra mig runt om en BMW-scanner. Mvh Mathias |
|
|
Hej igen! Kan ha funnit ett samband när jag forskade lite kring ljusmodulen nu men är fortfarande lite vilsen! Hittade en felkod i ljusmodulen, Felkoden säger "Termisk oljenivågivare".. och nu kommer ju frågan.. vad fan är en termisk oljenivågivare... Låter inte som givaren under tråget? Mvh Mathias |
|
|
Du har inte ett tillhörande nummer till felkoden? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.