AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
551

Ställbara fjäderben E28?

bj
291
bjorasen
M535i -87
Finns det Sällbara fjäderben till E28:an(M535), vart kan man få tag på sådana isf??

Christopher
///M535i
BMWCS# 5041
Länk
rsarits
Bilstein har ställbara, åtmintone vad gäller fjädringen. De säljs Bl.a hos Bildelsimporten i Uppsala. www.bildelsimporten.se

Micke
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Är du ute efter ställbar dämpfunktion eller är du bara ute efter att justera fjäderhöjden. En riktig stälbar colioverdämpar sats kostar en skön slant raäkna med 20K för alla dämparna/fjädrar!
Annars kan du göra som jag och en annan kille har gjort. Dahlhems har ombyggnads satser till macperson fjäderben. Jag tog std fjäderben skar bort nedre fjäder skålen svetsade dit gängröret. Vips så har du en stäbar fjäder och till ett bättre pris!
Samnt har jag fått tillverkat en liknande hylsa att sätta på bakdämparen så jag har möjlighet att justera bilen hörn vikt.
Jag har dock ej testat mitt då jag ännu inte har kommit överens med mig själv om fjäderkofficienten (hårdhet på fjäder)

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag har oxå byggt ställbara fjäderben till min M6:a i fram.

Använde mig av ett orginal fjäderben som jag tog reda på spindeln i från. Tillverkade sedan ett helgängat rör som stötdämparen passar i. Röret är precis lika långt och har samma gängor så att en orginal dämpare ska gå att använda om man vill det. Själv använder jag Bilstein sprintdämpare för sänkta fjädrar.

Sedan är det bara att svarva till muttrar som du använder för att höja och sänka fjädern med.

Låter lite enkelt men det var en hel del mätning och beräkning innan allt stämde med höjder på bilen osv.
Jag ville att bilen skulle vara lagomt sänkt i mitten på gänggången och sedan skulle man kunna utgå mittläget för att höja eller sänka bilen. Jag kan nu sänka den ytterligare ca 20 mm till och sedan höja den 30mm.
Om jag skulle sänka bilen ytterligare så kommer dämparen att ligga på genomslagspatronen. Det kan den iofs göra utan att dämparen tar skada men man tappar stötdämpningen oxå och den vill man ha kvar.

Sedan har man alla problem med vilka fjäder man ska ha och vilken hårdhet det ska vara på fjädrar och hjälpfjädrar för att höjderna på bilen ska stämma och så att dom inte ligger och skramlar när fjädern är i full längd ( ska klara SBP ). Alla dessa beräkningar har Forza hjälpt mig med och innan allt var klart så hade jag säkert plockat ner orginalbenen 20 ggr för att jag skulle kunna levera rätt uppgifter till dom.

Måste säga att grejerna fungerar bra. Ska man ut på bana för att köra race så bör man nog ta ännu kraftigare fjädrar, men nu är det enkelt att montera dessa och dom blir inte speciellt dyra heller eftersom utbudet av racefjädrar är enormt.

Om du vill ha mer info så så maila mig så skickar jag dig lite bilder på mina grejer.

15-20 000 kr för en färdig sats är inte jättedyrt. Men om du vill lära dig lite om dämpare och fjädrar så är dettta ett alternativ.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
ol
186
olin
M3 E93-08
m535i-86
520d m-sport-09
740i-00
JXP!! du har inga bilder på hur dina fjäderben ser ut! funderar på att göra likadant!
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Olin

kolla mailen.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
bj
291
bjorasen
M535i -87
tackar för svaren....

jxp: Skicka gärna bilder till mig...

Christopher
///M535i
BMWCS# 5041
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vad säger AB Svensk Bilprovning om ställbara fjäderben till e28:an?

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.