|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska byta servopump på min e46 325 -02 då den låter illa. Har köpt en ny(begagnad) pump från en 325i 01. Jag har en pump i nu som endast skall ha ATF olja (står på behållerns lock). Den nya pumpen misstänker jag dock vill ha CHF olja då det är en grön markering på pumpen, oljan som har vart i tidigare i den ser även ut att vara grön. Min fråga är, bör jag byta pump och då köpa ny behållare och alla slangar? Sedan i med ny CHF olja? Eller räcker det med att jag tvättat ur olja med tex diesel(?) och sedan fyller i CHF. Funderar även på om jag kan vara helt säker på att det är en "CHF-pump" jag köpt bara pga den gröna markeringen? Tack på förhand. /Ludwig | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Diesel?!? Nej, markeringen anger endast vad för hydraulolja som fylldes på från fabriken (och förhoppningsvis vad som användes de första åren med fri service). Därefter har man inte en susning om vad alla föregående ägare och verkstäder har fyllt i för hydraulolja. Eller än värre om det blandats hej vilt. Det är inte bara pumpen som vill ha en specifik typ av olja, det är framförallt tätningarna i både pump och styrservon som vill ha en specifik typ av olja (och det är just blandningen mellan dessa två olika sorter som inte rekommenderas). Det är ingen fara att byta mellan ATF och CHF 11S, så länge du sköljer runt systemet med den nya typen av olja. Typiskt tillvägagångssätt är att montera den nya pumpen (när du gör detta så dränerar du systemet på det mesta av hydrauloljan). Sätt dit ett av rören till pumpen temporärt (dvs återanvänd packringarna och bara dra åt lagom för hand - dvs du behöver inte köra med momentnyckel denna gång) då du ska använda detta för att dränera systemet. Fyll upp med den typ av hydraulolja du ska använda i fortsättningen (rekommenderar CHF 11S). Starta motorn och vrid ratten från maxläge till maxläge ett par gånger. Dränera systemet (via det där röret du monterade temporärt). Fyll upp igen med den typ av hydrualolja du ska använda i fortsättningen. Repetera ovanstående steg ett par gånger. Sista gången så sätter du dit nya packringar (det sitter en på varje sida av banjon) till röret och drar åt med korrekt moment. Fyll upp med hydraulolja, lufta systemet genom att starta motorn och vrid ratten mellan maxläge några gånger. Toppa upp hydrualolja (om det behövs) så den hamnar på max. Done. Tips! När du ändåså är där och rotar i styrservosystemet. 1) Kolla noggrannt skicket på slangarna till och från styrservooljebehållaren - de brukar läcka precis där de ansluter mot behållaren. Antingen är det för att slangen blviti hård och spröd där eller för att engångsklämringen inte klämmer åt (bara att byta ut mot vanlig slangklämma) - eller så finns båda problemen. 2) Ta en titt på skicket på de övriga slangarna. Byt de som börjat fukta/läcka eller de som ser allmänt misstänksamma ut. 3) Byt ut o-ringen som sitter i locket ill styrservooljebehållaren! Jodå, det sitter en liten tunn o-ring där! Jag vet inte hur många kladdiga behållare jag sett och lösningen för detta är en liten o-ring för 45 SEK som tar 15 sekunder att byta! |
| Kör med samma som du har i bilen, tömmer du helt så kan du använda vilken du vill. | |
|
Stort tack för ett mycket vettigt och noggrant utfört. Tänk om alla forum och forummedlemmar kunde fungera såhär! Sista frågan, efter som behållare och styrservo tidigare har använt ATF, kan jag inte fortsätta med det? Har dessutom en ny flaska med ATF olja? Tack igen. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Absolut, inget direkt fel med ATF. Men är det kallt där du bor så skulle jag rekommendera CHF 11S. Den har mycket bättre kallegenskaper dvs styrservosystemet behöver inte arbeta med sirap när det blir riktigt kallt. Du kan tänka dig när systemet ska pumpa runt -25 grader C kall och seg styrservoolja varje morgon du startar bilen. Kör du med ATF kan du kosta på dig att byta lite oftare. Tyvärr bruka styrservooljan vara den stackars oljan som ingen bryr sig om och aldrig blir bytt, men vart 5-10 år eller så skulle inte skada att byta. Har själv använt ATF (Dexron III som det hette innan man drog in möjligheten att få licens för den specificationen) i min E34 535i -89, E30 325ik -88 och Volvo 855 -96. Praktiskt då alla mina äldre manuella växellådor också använder exakt samma olja :-) Och här i Skåne blir det aldrig minusgrader numera på vintrarna :-) |
|
Tack för alla tips! Kör på ATF! /Ludwig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.