AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.280

BMW 645 med läckande kylrör

Hej,
Ja då verkar det som om jag har råkat ut för läckage på det beryktade kylröret. Jag ser att det kommer kylarvätska ur det lilla dräneringshålet brevid vattenpumpen. Har läst lite om BimmerFix Coolant repair kit. Är det någon som testat detta eller vet någon som har gjort det. Och i så fall har det fungerat? Tänkte att det kan löna sig att testa då att lämna in till BMW blir en mycket dyr historia. Ska höra om pris under veckan som kommer (BMW Oslo).
32
77
325masse
M5 -01
335i F31 -14
Hej, brorsan lagade sin här i veckan och hittils verkar det fungera bra. Har bara kört några dagar ännu. Lönar sig åtminstone att prova. Betydligt billigare än att riva isär motorn.
Hej,
Ja jag har läst en del på bimmerfest.com om kittet och det verkar fungera bra för de som testat. Jag är ingen bilmekaniker men ska testa att göra det själv. Ser inte allt för krångligt ut. Bra att det ser ut att fungera för din bror 325masse:)
Hej,
Då fick jag pris från BMW. De vill ha ca 16.000,- för byte av röret +ett annat rör som jag misstänker sitter på termostaten och packningar. Så det var inte så farligt dyrt i alla fall. Har läst om priser på 40-50.000,- för detta jobbet.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nu vet jag inte vad BMW har för policy i sin verkstad, men kan det vara så att de har börjar bytta ut dessa rör mot 2-delade rör också? Om inte, har de börjat ge rabatt på själva bytet? Det är ju trots allt arbetstiden som är den stora kostnaden för detta jobb.
Hej,
Delarna gick på ca 1200,- eks moms. Röret såg inte 2-delat ut på bilden de skickade från deras databas. Del.nr: 11141439975. Jag lämnar bilen kl 08:00 och hämtar den samma dag. Så det verkar inte ta så lång tid heller.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kanske är så att de delvis har börjat utföra den här reparationen på goodwill eller så kanske dom har kommit på ett smidigare sätt att utföra bytet på. Vore intressant att veta, skulle du kunna fråga när du hämtar bilen?
Hej,
Jo jag ska fråga dom. Läste att en duktig mekaniker gör jobbet på ca 8 timmar. Uppdatering kommer när det är bytt (25 nov).
Hej!
Liten uppdatering om kylröret. Jag lämnade in bilen glad i hågen att jag skulle få kylröret utbytt såpass billigt. Efter några timmar får jag ett telefonsamtal från BMW.
Det visade sig att de hade tagit fel på arbetskostnaden då det kom på att det var mycket mer arbete än de trodde. Fick ett nytt pris på 56.000.- så efter en del diskuterande så kom vi fram till att jag skulle beställa hem ett bimmerfix (som de aldrig hört talas om) så skulle de montera detta åt mig. Så idag blev monterat och trycktestat och tätt blev det. Detta blev då en kostnad på 6500.- istället. Så nu får man hoppas på att det håller tätt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad blev priset på Bimmerfix-röret?
kittet kostade 2400.- (beställde på E-bay)
Är man lite händig med bilar så kan man enkelt göra detta arbetet själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.