AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.938

Var köpa gasdämpare till baklucka, e91, -09?

Da
66
David C
BMW X3 2,0d Xdrive -13
Behöver byta gasdämpare bak på bagageluckan på min e91, -09. Svårt att byta själv? Var köper jag dämpare? Skruvat.se hade, men de skiljde 20N i kraft och Skruvat sa att det fick skilja max 10...
Ebay.de
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
AD bildelar, Mekonomen, Autoprodukter etc

// Jonas

Jag köpte från Schmeidmann till min men det går nog att leta upp lite billigare på ebay om kostnaden är viktig. Köp ett känt kvalitetsmärke bara istället för billigaste no-name prylen.

Bytet är enkelt och tar bara ett par minuter.
Nej inte Dyro(Meko) -nomen, de är typ dubbelt så dya som i länken nedan...
Länk
249kr hos Schmeidmann.

27euro för 2st på ebay: Länk
Det kan vara värt att notera att den Dawwe länkar till är svagare än vad BMW anser att man ska ha.
GE: Stämmer. 470N är rek av BMW, den i min länk är specad till 450N. Frågan är om BMW uppdaterat specen eller om det "fuskas" hos eftermarknads levrantörerna...
Det är säkert så att BMW har gjort en ändring, det verkar inte vara speciellt ovanligt att dämparna ger upp i förtid på E91 så man kan nog ha sett ett behov av en lite kraftigare dämpare.
Lite OT men jag köpte nya gasfjädrar till min Passat -96 på Biltema typ för 7 år sedan, de håller än. Vid riiiiktigt varm väder när bilen stått parkerad i starkt solsken är fjädrarna sju-helsikes starka, luckan formligen flyger upp. Vid normala temperaturer, eller rättare sagt ner mot -20, så är kraften mer som det skall vara. Kan tänkas att de skulle mattas lite i -40, men hur ofta är det så kallt :)
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Mitt tips:
Av egen, verklig erfarenhet: Billiga = slappa efter en säsong. Kvalitet = den kommer att överleva bilen. Småpengar i vilket fall.

//Good things happen to good people!
Da
66
David C
BMW X3 2,0d Xdrive -13
Stort tack!
Lutar åt Schmeidmann, hade ju rätt spec. Om dom klassas som tillräckligt bra?
Kommer inte ihåg vad det var för tillverkare på dom jag köpte från Schmeidmann. Skulle jag köpa idag hade jag nog beställt dom Stabilus som jag länkar till på ebay.

Sen kan man fundera på vad tillräckligt bra är? Dom som BMW monterade från början höll ju iallafall inte rätt kvalitet så då blir det nog bra med vilka nya som helst.
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
dessa tog jag och är J nöjd med dem.
Gick super lätt att byta,

Länk
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Jag köpte en magnetti marelli gas strut från E bay för ett år sedan (till min E91 2009) och den är mkt bättre än BMW original. Den lyfter även på vinter när det är kallt. Här har du länken.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.