AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.679

Behöver hjälp med vilken ctek modell

Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Är en nybliven ägare till en BMW GT 5 serie.
Skulle vela ha en laddare och ladda den i garaget bara någon som vet vilken modell jag behöver?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kolla på lænken. Notera att vissa laddare inte ær læmpkiga før AGM batterier

Länk
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Hur vet jag vad det är för batteri står det på den om ja kollar i bagaget?
Eller måste ja plocka ut hela
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Länk den här ska du ha räcker gott och väl har du AGM batteri så väljer du bara det genom att trycka på Mode knappen.

BMWCS medlem nr. 08105
Jag har en sån här den fungerar utmärkt.
Länk

De har även en kampanjs på zafir 30 som laddar 3.3 för 299kr även den duger gott å väl för underhållsladdning.
Länk

Har du planerat att bara köpa en laddare och ha den under väldigt lång tid så kan det vara värt att köpa.

Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har en MXS 10 och skulle rekommendera den.
Fördelen med den är att den har temperatursensor så att laddningsspänningen alltid är optimerad beroende på omgivande temperatur...
Sen är den snabb också.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
MXS 10 är lite overkill för enklare underhållsladdning. Men temperatursensor är ju inte så dumt - fast i ett garage gissar jag att det inte går under 5-10 grader C så då behövs ingen större temperaturkompensation.

MXS 3.8 räcker gott och väl för vanlig underhållsladdning. Klarar att underhållsladda batterier upp till 120 Ah. Fungerar även med AGM-batterier.
Länk

Nästa steg är MXS 5.0 och den har temperaturkompensation och fungerar såklart även med AGM-batterier.
Länk

@Emrah : Om du har original BMW batteri är det tokenkelt att se om du har ett "vanligt" batteri eller AGM batteri.

Är batteriet vitt => du har ett vanligt batteri
Länk

Är batteriet svart => du har ett AGM batteri
Länk

Behövs det en sån här till bilar med start/stop funktion? Länk
Eller funkar det lika bra med dom vanliga laddarna som nämnts här ovan?
Vad är skillnaden?
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
@bmw-slangen
Tusen tack du är bäst!!!!
Det vore intressant om Cetek kunde redovisa rent tekniskt vad som skiljer deras start-stop laddare från deras övriga i samma strömklass...
Med mördande reklam går som bekant allt att sälja, vilket Cetek tveklöst är duktiga på.
Det finns gott om andra laddare, ofta till fördelaktigare priser som gör sitt jobb lika bra, det vore inte fel att avdramatisera sortimentet en aning.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med dig Folke, CTEK är bra på marknadsföring. Och det finns precis som du säger många andra laddare som är precis lika bra.

Har ju själv blivit lite fångad av CTEK. Började egentligen (för min del) med att de var tidiga och synliga till den vanliga allmänheten med mer automatiska laddare som övervakade och kunde utan problem användas som underhållsladdning. Så det blev en sådan och eftersom det har fungerat utan problem har det fortsatt.

Men det finns som sagt många andra som gör samma jobb. Problemet är att det finns en del ruttna äpplen där ute som man riskerar att springa på. Med CTEK får man en garanterad lägsta nivå så att säga (det är exakt samma fenomen inom reservdelsmarknaden med kända och lite dyrare märken där man får en garanterad lägsta nivå men medans det finns andra märken som ofta är lika bra men har en mer varierande kvalitet på produkter från top quality till oanvändbart).

I ärlighetens namn visste jag faktiskt inte om att CTEK börjat sälja Start&Stop anpassade batteriladdare, inte förräns jag läste denna tråden.

Att det finns olika batteritekniker är jag på det klara med, och att de behöver olika laddningsalgoritmer är jag också på det klara med.

Men precis som folke är jag också nyfiken på vilka punkter "CT5 Start Stop" skiljer sig ifrån tex MXS 3.8 eller MXS 5.0

Enda två punkter jag ser är "optimerad för AGM- och EFB-batterier" och det faktum att den inte har ett speciellt läge för att ladda AGM/EFB-batteri.

Det sista tyder på att den känner av automatiskt om det är ett AGM/EFB inkopplat och justerar laddningsspänningen (för den klarar ju samtidigt av "vanliga" batterier som gärna vill ha en lite lägre laddningsspänning).

Aha.... Nu ser jag det...

"Optimerad för AGM- och EFB-batterier" betyder kort och gott att laddningsspänningen alltid är satt till 14.55 volt (se dess produktblad och jämför med andra laddare där du själv kan välja 14.4, 14.7 eller 15.8 volt).

Thats it...

Men smart marknadsföring för att locka folk att köpa nya prylar :-)

Så om man har "Start & Stop" så kan man antingen
1) köpa en vanlig MXS 3.8 / MXS 5.0 men då måste man trycka på en knapp :-)
2) eller köper en speciell "Start & Stop" och då slipper man trycka på en knapp :-)
Inte krångla till det för mycket nu... Ctek själv skriver, helt riktigt, i sin batterihandbok att AGM har en "typisk laddspänning" av 14,4-14,7V, varför då inte hålla sig till en produkt med t.ex 14,4V som helt enligt regelboken laddar alla blybatterimodeller.
Marknadsföring givetvis, och den aktuella produkten med 14,55V laddar lika bra alla batterityperna, AGM, öppen elektrolyt, MF osv... dessutom kommer temperaturen att påverka hur väl batterierna blir laddare. En bra laddare har en extern temperatursensor som mäter ute på batteriets yta, eller t.ex på ena batteripolen. Lite mindre bra, men bättre än ingenting är att sätta tempsensorn inne i laddaren, som på den aktuella start/stop laddaren ovan. Egenvärmen från laddaren kommer så klart att lura tempsensorn en del.
Det viktiga är att de alla växlar ner till floatspänning eller underhållsladdning runt 13,5-13,6V, vilket de också gör när allt står rätt till, Ctek såväl som alla andra någorlunda väl konstruerade 2-stegsladdare.
Men Ctek har ju 5 steg, och 7 steg.... Nja, varför inte 10 steg, allt går att sälja med mördande reklam. Men som redan visats ovan, det existerar två (2) spänningssteg ism laddning av blybatterier...
Många kör en gyllene medelväg med endast ett steg, som i de flesta bilar t.ex... Jag körde min E39 i 12 år, hela tiden med 13,8-13,9V laddspänning, sommar som vinter, no problems.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med dig folke!

Tyvärr är det vi själva, dvs vi konsumenter, som skapar denna situation.

Om ett enda företag börjar med ett hippt ord eller "nyhet" så är andra företag tvungna att haka på den trenden och göra likadant - vare sig de vill eller inte...

Företag A kan ju sälja sin produkt som en "byggnad i beprövad höghållfast kompositmaterial" medans företag B säljer samma produkt som "hydda av lera och halm" så lär företag A vinna mest kunder...
Lite som Mcdonalds, man tar sina burgare gör små förändringar och kallar dom för något helt nytt, bygger på samma princip och resultatet detsamma, man blir mätt bara olika fort beroende på hur mycket produkten levererar över tid.

Om man absolut inte kunde ladda en vis typ av batterier så skulle det stå med stor text om det fanns risk att förstöra batteriet.

Tycker det börjar bli rörigt i deras sortiment.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jag har använt en Zafir 45 till mina sommarbilar, har funkat klockrent.
Nu använder jag den samt en MXS 5.0 till hojarna över vintern. Båda gör det dom ska utan problem.
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Hej det blev en CTEK ZAFIR.100 jag hade ett svart batteri i bagaget så det är ett AGM batteri. Vad ska jag använda supply eller recond??
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Och står att om det är AGM så måste jag ladda med snöflingan men bilen är i ett garage och där blir det inte under 5+ grader
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Svart batteri = AGM = använd snöflingan på en ZAFIR 100

Du ska ställa laddaren på snöflingan, inte rekond eller supply.

Har du ett väldigt urladdat batteri kan du ställa laddaren på rekond.

För vinterförvaring ska den stå på snöflingan.

/Jonas
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Tack Jonas!!
Manualen var riktigt knasig stod att AGM används snöflingan om det är under 5+.
Det gjorde mig förvirrad. Tack för snabbt svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.