AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.176

E36 318is vs. 325

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Funderar på om jag skulle skaffa en 318is istället för min nuvarande 325.
Men jag undrar lite över skillnader dessa emellan. Kommer jag t.ex. att sakna de ~45hk det skiljer? Kommer jag sakna de två cylindrarna? Sexorna går ju väldigt mjukt. Har aldrig ägt en fyrcylindrig bmw förutom m3.
Hur är den faktiska bränsleförbrukningen och finns det fina 318is än?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
M42B18 är en jättefin motor på alla sätt, snål, varvglad, len (för att vara en fyra) och relativt pigg.
Men du kommer att sakna det där lilla extra du får från den större sexan i form av mer kraft, ljud och karaktär.
De tre Compacter jag ägt har snittat runt 0.8l/mil. Till större delen rask landsvägskörning. Min 0.67l/mil Växjö-Sälen och max 1.66l/mil på Anderstorp.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Ro
12
RobiE36
E36 320
Jag kör en E36 318is. Grym maskin. Åker i princip jämt med 325or men när du väl kommer upp i fart så saknas de extra två cylindrarna vrider och volymen och inte minst ljudet. Jag åker på 0.62l/milen på lugn körning. Helt underbar körkänsla även fast min är lite sliten och gått mycket. Viktgötdelnkngen är grym, sitter som limmad på vägen :) du klmmer inte ångra dig oavsett. Men skulle vara gott med extra kraften ibland för att leka lite extra :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ok, lite olika svar där alltså. ;)
Ja det kryllar ju inte av is:ar heller så utbudet är ju lite skralt.
Tack för era svar. :)

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.