AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.031

Fel efter hjullagerbyte

Efter jag bytt höger hjullager fram så börjar abs och antispinn lysa.
Kollade med bmw scanner och den säger nu wheel speed sensor left and right. Code 06 [006] och 07 [007]
Men sen när jag försöker släcka koderna så är dom kvar ändå men med gråa fyrkanter. Inte som det står i bmw scanner annars gul ruta för fel som varit eller rött för fel som finns kvar.
Vad betyder dessa koder och är det någon som vet varför det blir grått på koderna?

Innan bytet lös ingen lampa.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lyckades du förstöra höger framgivare?
Nej det har jag inte gjort.
Har inte kommit åt den alls och varit försiktig när jag monterat ihop allt.
Konstiga är att den indikerar på båda sidor i bmw scanner.
Är det inte så, att det förekommer två olika typer av hjullager, där den ena varianten saknar de "magneter" som krävs för att få ABS-kännare att reagera?
Har du köpt rätt sorts lager?

/Lennart
Lagret är rätt och har magneterna ingjutna.
Saken är ju att jag inte ens kan nolla koderna, brukar ju gå att nolla men sen när man börjar rulla så börjar det lysa igen. Mina lampor lyser hela tiden.
Sen varför båda givarna verkar ju också konstigt.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Känner igen problemet från en 520 -95 som en kompis hade. Bilen köptes med massor av enkla fel men för att få ABS att funka krävdes nytt lager där givare och ring matchade.
Glömde visst skriva vad det är för bil det gäller, det är en 528 -98 e39
Det finns en brytpunkt 9808 om din bil är tillverkad precis innan så kan du ha delar från fabrik som avser efter brytpunkten, kolla gamla delen specifikt om det är så att det finns 2 st olika.
what?! Vad menar du nu?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Börja med att göra rent givarna ordentligt. Om det inte fungerar är det troligt att givarna skadats vid hjullagerbytet. ABS-givare på E39 brukar gå sönder av sig själva och har de inte bytts ut är de säkert riktigt bräckliga vid det här laget.
Även om jag nu skulle haft sönder givaren så skulle det inte gå sönder på motsatt sida också eller hur. Den indikerar på båda givarna!
Jag gjorde rent innan jag satte dit nya lagret försiktigt och satte dit nya lagret utan att komma åt eller skada givaren.
Problemet är att jag inte ens kan släcka koderna alls som man brukar kunna göra, sen är det ju normalt att lampan börjar lysa igen när man börjar rulla och den inte får någon signal.
Kan det va något annat galet som gör att den indikerar på givarna? Står inte i bmw scanner när jag söker att det är något aktivt fel (rött) eller att fel varit (gult) utan det är grått bredvid koderna.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Läste nog lite snabbt, sorry!
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Det är ju typ bulk handelsvara med ABS givare till E39

typ "kvantmekaniska"
kollar man på dom så går dom sönder :)
Lo
55
Lojvet
325-88
X5 40d 2011
535 e34 525 e34 touring folkracebilar
Vad för fel va de? Har liknande på lin nu mvh lojvet

Lojvet med bmw
ho
3
hoisin
525Tds-98
523i -97
Jag hade liknande problem när det satt fel abs-givare fram på en bmw 520 e39 tillverkad 98. Då var rutorna gråa och inte som normalt röda eller gula.

Det gråa försvann när jag bytte till givare som skulle sitta där. Tror de finns med blå och grå kopplingshylsa på abs-kabeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.