AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.025

Kostnader Alpina b10 e34

Stig H
Undrar om någon har erfarenhet av en BMW Alpina b10 3.5? Det är även intressant med äldre alpina bilar mellan 87-93. Jag förstår att driftskostnaderna är högre jämfört med en standard bmw men frågan är hur mycket det kan skena iväg och vad är känsligt etc. 3.5 liters motorn sägs vara en av de mest slitstarka motorer bmw byggt och jag undrar om det finns någon som har erfarenheter gällande äldre alpinor och kostnader kring dessa.

Fe
7
Ferenc
E34 Alpina B10, 530iA
Har själv en B10 3,5 Jag använder den som sommarbil.
Hur skall DU använda bilen?
Som sommarbil: mycket nöje för rel. lite pengar. Entusiastförsäkra!
Som bruksbil: Räkna med att vissa förslitningsdelar (däck, avgasrör, stötdämpare) kostar en hel del att byta.
Kamaxel, kolvar är Alpinas egen modell - kostar inte gratis! Försäkringspremien kan också vara svettig om du har den som bruksbil. Andra delar är standard E34: bromsar, filter och annat runt motorn. Utbudet av bilar har pressat priserna och du får mycket glädje för de pengarna - om bilen du köper är frisk!
Lycka till!

Ferenc
Generellt kan sägas att de delar som är modifierade/omspecade av ALPINA är dyra! För B10 3.5 är det sådant som:
MOTOR
- Kolvar, kamaxel, topplock, grenrör, avgassystem,
motorelektronik(styrbox).

CHASSIE
- Fjädrar, special Bilsteindämpare, differentialdelar,
krängningshämmare.

KAROSS
- Fram-/Bak-spoiler, fälgar, emblem, ratt.

Vad gäller hållbarhet så är ALPINORNA byggda för att klara hård körning. 535-motorn ligger ju t ex till grund för BiTurbo-motorn, som om den servas rätt, kan gå över 20000 mil utan problem!

Men det är ju bara så. Det kostar att ligga på topp!

MVH/

Är det Bi-turbo på alla Alpina B-10,
i vissa annonser skriver de att det är en turbo i andra inte.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Den enda B10 som har turbo är B10 BiTurbo. B10 3.5, 4.0, 4.6, etc har alltså inte turbo.
Stig H
Tack för alla kloka svar.

Bilen kommer köras ca 1000-1500 mil/ år. Jag förstår att om ngt mekaniskt går sönder så kommer det att kosta mycket men å andra sidan är det bra kvalitet på en alpina. Ryker kam, kolvar eller ngt annat i vxllådan då blir det dyrt. Å andra sidan "borde" en Alpina var mer välvårdad än genomsnitts bmwn och är bilen i ett bra mekaniskt skick så kanske det inte är ett för riskfyllt köp. Ryker ngt i motorn då kan det kosta mer än vad bilen är värd, men det gäller å andra sidan för de flesta äldre bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.