AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.047

Calix slangvärmare brann upp 320D -09

Sida 2 av 2
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Har som sagt inte haft några problem alls jag.

Och jo nog värmer den mest värmepaketet, men jag upplever iaf att det går betydligt lättare att snurra igång r man haft värmen på än helt kall. Så något duger det nog till.

Ja alternativet utan att knåpa ihop något egen lösning är ju Defa och deras blockvärmare, detta kör iaf Lindholms i Ö-vik vad jag förstår.
Men att montera en 300W värmare på sidan av oljetråget känns lite klent enligt mig.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Va?

Värmeventilerna STYR kupevärmen, de öppnar och stänger hela tiden för att portionera ut kylvätska efter behov för att värmeväxlarna till kupen ska hålla den temperatur som klimatstyrenheten vill. Dessutom hålls de helt riktigt stängda några minuter efter att man slår av tändningen för att det inte ska vandra het kylvätska.

En rätt monterad (=orienterad) slangvärmare monterad mellan motor och kupeelement som antingen har inbyggd pump eller som kopplas så att bilens pump startar, och som aldrig är inkopplad när bilen håller ventilerna stängda innebär perfekt funktion och noll problem. Punkt!!

Allt annat däremot kan jag hålla med om kan vara tveksamt.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
je
18
jenzner
320xd -09
Det berätta jag ju för firman men de lyssnade inte och trodde inte ventilerna spelade någon roll. Så nu har de beställt en kontaktvärmare som enligt många är värdelös. Jag vill ha en varm motor när jag starta den... Ska jag stå på mig och fortsätta köra på slangvärmare eller ta deras alternativt med kontaktvärmare.. Skulle få den gratis pga alla problem dom orsakat hittills...
Inte läge att byta verkstad? Alternativt prova själv då dom uppenbarligen gör något fel. Monterade själv en calix slangvärmare på min bil och den har fungerat felfritt i två år nu.
ma
7.450
marin849
Calix RE485 är bara på 550W så en kontaktvärmare på 400W är inte jättemycket sämre, den cirkulerar heller inget vatten till kupelementet.

Under förutsättning att du bara har värmaren inkopplad när värmeventilerna är öppna (=minst 16 min efter att du låst bilen och dra alltid ur sladden till värmaren innan du låser upp bilen) så låter det ju som att det ska fungera, med lite reservation för att värmaren skall vara monterad så att det inte kan bli luftfickor i den.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Tja..

Jag anser att dom gjort nåt fel iaf..

Min slangvärmare funkar klockrent en RE 485
Om man känner på kylslangarna som sitter längre fram på motorn så är dom varma med när den har använts.
De måste vel ändå betyda att den värmer motorn ganska bra då.
O mycke snabbare värme in i bilen får ja oxo.
Brukar ha den sitta i 1 timme typ varje morron nu när ja åker t jobbet.

Va sa dom på verkstan då Jenzner när du visa bilden ja skicka till dej?
je
18
jenzner
320xd -09
Dem sa att de såg ut som den "äldre motorn, inte fackliDem sa att de såg ut som den "äldre motorn, inte facelift motorn " vad de ska spela roll vet ja inte.

Är de så att ventilerna stängs när jag tar ut nyckeln så är nog problemet där. Har kört bilen, låst den och sen kopplat in värmaren så den gått ett tag.. Och då borde den ju ha gått sönder.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Jaha vi har ju samma årsmodell till o med..
Min e tillverkad 2009-02 så de bör ju va Facelift då.

Verkar konstigt att den pajar sådär bara oavsett om den sitter i när bilen är igång lr på nåt annat sätt.
Stoppar du i värmaren så den går när du stänger av bilen.
ma
7.450
marin849
Ventilerna öppnar som sagt 16 min efter att bilen låsts. De stänger när man låser upp o sätter på tändningen (men beror på aktuella temperatur ute, kylvätska, i bil och inställd temp).

Japp, du har problemet där.

/Martin
ma
7.450
marin849
Den pajar ju för att den står och kokar vatten som inte vill cirkulera, det blir 100C och gas så att elementen brinner upp.

/Martin
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
marin849: Jag köper det du säger men att du är så tvärsäker på att det är det som är problemet anser jag är fel.
Menar du att jag haft tur i 1,5år? För jag har då aldrig brytt mig om att vänta 16min.
Och nog låser jag upp bilen innan jag drar ut värmaren.

Dock ska man väl säga att det måste vara extremt sällan man har värmen på direkt när man stängt av bilen. En aning onödigt. Men nog tusan ha det hänt.
ma
7.450
marin849
Trådskaparen skrev ju att den varit inkopplad direkt efter låsning av bil.

RE485 vet jag inte ens om den har termostat och överhettningsskydd? Ser inte ut så på bild.

Den Defa jag har har termostat vid 75C och överhettningsskydd som löser ut (man måste återställa den med en knapp).
Jag råkade koppla in den efter att tändningen varit på. Jag hörde att det började bubbla och fräsa och innan jag hann fatta varför klickade det till och överhettningsskyddet löste utt.

Är kanske inte 100% säker på detta men den som vill prova kan ju skaffa en RE485 och koppla in medan den ligger löst på ett bord o se vad som händer. ;)

/Martin
La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Jag monterade en slangvärmare Calix RE485 + monteringssats (rörvinkel) på min 520 d (N47) -09. Efter en månad löser nu jordfelsbrytaren ut och när jag mäter upp är elementet helt (96 Ohm) men det är bara 45 + 130 Ohm till jord, därav problemet. Frugan ansluter motorvärmaren på hennes jobb direkt hon kommer fram (väntar alltså inte 16 min). -Kan det vara det som orsakat felet? Har monterat isär värmaren men ser inget fel utvändigt. Tyvärr har jag inte kvittot kvar så jag köpte en ny och monterade idag. Frågan är nu hur länge det kommer att fungera?
- Finns det fler ägare av N47 som använder slangvärmare direkt man kört bilen och det fungerar utan problem?

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Frugan ansluter motorvärmare på hennes jobb direkt hon kommer fram (väntar alltså inte 16 min). -Kan det vara det som orsakat felet?"

Kan det vara, som tidigare nämnts.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.