AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.048

Calix slangvärmare brann upp 320D -09

Sida 1 av 2
je
18
jenzner
320xd -09
Hej.
Ännu en motorvärmarfråga meen detta skapar sömnlösa nätter.

Köpte då en slangvärmare (re 485, calix) detta fungerade jättebra, tills den nu plötsligt brann upp.
Har fått den monterad på firma och den ska sitta rätt enligt dem, systemet ska då även vara luftat ordentligt.
Måste jag ha en cirkulationspump för att den ska hålla i vinter? vilken isåfall?

Det har iofs inte varit jättekallt än när den varit inkopplad, om det skulle kunna orsaka att den brinner upp? Läst den långa tråden om cirkpump från Tyskland men inkopplingen såg invecklad ut.
Hjälp uppskattas

Magnus
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hur länge sedan var det den blev monterad? Garanti?
Mejla Calix och fråga dem och berätta vad som hänt.

je
18
jenzner
320xd -09
Har haft den monterad en månad och använd kortare tid. Köptes på laitis så det är dem jag ska prata med, men känns ju onödigt att montera en ny likadan om det kommer hända igen.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Ofan...

Ja har satt in likadan i min med för typ en månad sen..
Har funkat helt ok än så länge..

Nu blir man ju lite orolig att den ska paja då.

Ja satte dock dit allt själv på bilen.
Köpte min me på Laitis
je
18
jenzner
320xd -09
vars sitter din? tänkte bara kolla så dom sitter på samma ställe, och kan "utesluta" det. bara en tanke.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Ja de finns vel bara ett ställe o sätta den på..

Bara den är rätt luftad o så.
Körde nog iaf en vecka med bilen innan ja börja använda den för o va säker på att ingen luft fanns kvar.

Min far råka faktiskt ut för samma sak som dej för ett par år sen på sin 320d EDE.

O den va ditsatt på en firma
Pe
157
Pekki
320dT -14
Länk

Vet inte om länken funkar men ..

På slang nr 3 iaf
je
18
jenzner
320xd -09
min sitter på vänster sida långt ner, så jag får verkligen sträcka armen ordentligt för att nå den uppifrån. Den där såg ut å sitta högre upp eller är bara bilden lite svårutläst?
Pe
157
Pekki
320dT -14
Den sitter väldigt långt ner..

Inte lätt o sen den uppifrån o ganska krånglig o få dit va den oxo
je
18
jenzner
320xd -09
Nu är jag inne på motorvärmare nr 3 som gått sönder. Detta trots att dom kopplat in sig på cirkpumpen för restvärmen.. Börjar bli tokig. Ska inte bilen fungera med slangvärmare?
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Är slangvärmaren monterad horisontellt? Som jag har uppfattat det ska en slangvärmare INTE vara monterad horisontellt p.g.a. risken för att den överhettas och elementet går sönder, detta kan säkert variera mellan tillverkare dock.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Låter ju inge kul de där
Måste ju sitta fel på någe vis

Min funkar klockrent fortfarande
je
18
jenzner
320xd -09
Väldigt frustrerande när det nu är kallt ute...
Är ju monterad på firma och dom säger den sitter rätt.. Men något är ju helt klart galet.. Har du möjlighet å kanske ta några bilder hur din sitter pekki så ska jag jämföra. :)
Pe
157
Pekki
320dT -14
Mm vet inte hur man lägger in bilder här men du kanske kan Pm a ditt nr så kan ja smsa..

Jobbar dock kväll nu så de får bli imorrn isåfall
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Använd tex Länk
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Jag har kört min i 1år + några månader denna "vinter". Från -20 till +10 och den har funkat bara fint för mig.
Enda är väl att det små läker lite vid ett slangklammer, men det är ju mitt egen lathet som bidrar där. Lättt å bara dra åt men är ju lite bökigt att nå.

Min sitter nere till vänster (ratt sidan alltså) på slangen som kommer till/från värmepaketet. Vilket bidrar till att man har värme i kupén typ direkt. =) Motorn vette fan dock... Men nog ger den värme där också.

I alla fulla fall, min sitter helt vertikalt. Har dom monterat dit extra slangsatsen man måste ha också?
Denna alltså: Länk

Har dom lyckats få dit den utan den så kan det nog bli knas.
Tyvärr så är det ju så att bara för att det är gjort på verkstad behöver det inte vara gjort av någon som vet vad dom gör...
Pe
157
Pekki
320dT -14
Helt rätt...

Bara för att man lämnar in på verkstad så är de ju inte säkert de blir på rätt sätt..

Vem fan köper den där monteringsatsen för nästan 400 spänn när man kan köpa en sån där 90 böj på biltema för 50 spänn o så ett par slangklämmor på de..
En kort rörbit har vel säkert dom flesta ligger hemma o skräpar

Fyfan va dom kan ta betalt för de där lilla

Hoppas bilderna hjälper dej på nåt sätt Jenzner!!
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Ja hurvida man knåpar ihop något själv eller köpe Calix dyröresslang är en annan femma. Så länge man åtminstone skarvar på slangen med en 90 böj så man får rätt vinkel.

Tro vad dom tar för samma monteringskit på typ Mekonomen?...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, en slangvärmare monterad på slangen till kupevärmen (den rätta platsen!) kräver defintivt och utan prut en cirkulationspump!

Har man det och värmaren är riktad enligt instruktionen så fungerar det perfekt.

Märk väl att bilen måste sova när värmarem används! Kanske varierar beroende på modell men på gamla E39 är vattenventilerna stängda 16min efter bil låst, samt de stängs igen när man väcker klimatstyrenheten (om de inte behöver öppna för att släppa in värme!). Alla BMW med elektriskt styrda vattenventiler kan man alltså råka blockera flödet.

Gör man fel här tex provkör värmaren efter att man haft bilen vaken så kan alltså cirkulationen vara blockerad och det kokar i värmaren.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
90
marauder
325da -08
Min erfarenhet är att slangvärmare alltid ger problem. Har också haft en som gick söder ganska omedelbart, det var visserligen på en VW men principen är ju den samma. Har även hört om smälta / värmeskadade slangar. Har nu kontaktvärmare & det funkar bra.
je
18
jenzner
320xd -09
Pratat med de som monterat slangvärmaren angående de där ventilerna. Och de pratade i sin tur med bmw och de sa att dessa endast är för värmepaketet för att behålla värmen i motorn. Och deras lösning nu är att montera en annan värmare istället för slangvärmare..
Låter konstigt där andra här säger att värmaren går sönder pga ventilerna..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.