AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.535

Akut hjälp! BMW 545i -05

bi
2
bimmermann69
BMW 545iA -05
Hej! Var på verkstaden och läste av felkoder idag eftersom motorvarningslampan börjat lysa.

Fick dessa koder utlästa:
272C DME: Additiv blandningsadaption rad 1 - reglergräns nådd
272D DME: Additiv blandningsadaption rad 2 - reglergräns nådd
2760 DME: Sekundärluftsystem rad 1

Hittade även en tråd med liknande/samma problem: Länk

Skall givetvis tillbaka till verkstaden för att åtgärda detta men eftersom jag måste ta bilen till Köpenhamn imorgon bitti så hinner jag inte till verkstaden men jag undrar nu, är det säkert att köra med bilen så långt? '

Den föregående tråden säger insugsmembran, vad händer om man kör med trasiga insugsmembran?

Tack för snabba svar!! Mvh, Adam
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Går bilen bra? Jag hade liknande felkoder på min 540 vill jag minnas, min motorlampa lös konstant. På den var det vakuumläckage i insuget som var anledningen, märktes bara genom att den hade lite orolig tomgång när den var kall. Alltså, det är per automatik inte "livsfarligt" att köra bilen om motorlampan lyser, även om man bör fixa det snarast förstås!
bi
2
bimmermann69
BMW 545iA -05
Hej! Åkte till Schmiedmann i Kungsbacka efter att ha forskat lite på nätet och berättade att jag misstänkte trasiga insugsmembran. Eddy på verkstaden tog in bilen och visade efter en stund ett totalförstört insugsmembran på höger sida. Han bytte båda och nollställde felkoderna. Arbete och delar gick på ca 800kr. Åkte vidare till Köpenhamn, bilen fortsätter gå som en klocka! GÖTT!!!
rsarits
Motorlampan har två lägen också, orange=ok att köra vidare, rött=stanna genast!

Micke BMWCS#08121
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.