|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver köpa nya bromsskivor till min 530 e61 lci. Jag har börjat kika runt och ser att priserna varierar stort. -Hur hittar jag rätt oem nr så att jag vet att de passar min bil? -Vart brukar ni köpa prisvärda delar? Tacksam för tips :) | |
| Länk | |
|
Länk eller Länk Reservdelsnummer härifrån kan vara till god hjälp, Länk |
|
|
Varför gå över ån efter vatten :) Här har jag köpt flera gånger, riktigt bra att göra affär med... Länk |
|
|
Tack för bra svar! En följdfråga, det skiljer väldigt mkt i pris på olika märken. Tex hittar jag en Ate skiva för 1220sek och en Bosch för 591sek. Förutom att det är olika märken kan jag inte hitta någon skillnad. Bosch gör i min värld bra kvalitetsgrejer men eftersom Ate begär dubbla priset bör den vara bättre, eller? Hur bör jag tänka? Hur skulle ni gjort? |
|
| ATE brukar vara OEM tillverkaren...Om Bosch kostar halva priset o vi pratar om likadana skivor i alla avseenden (större skivor typ över 345mm kan vara 2-delade, dvs "navdelen" är i alu, det kan tänkas finnas eftermarknadsskivor där man skippat detta, dvs helgjutna skivor, det gör en hel del på priset...) | |
| Jag hade valt ATE pga det Dawwe skriver, dvs att ATE är OEM-leverantör på bromsar till BMW. | |
|
Länk Länk Jag väljer mellan dessa.. Av dem verkar det som Ate är tvådelad? Den bör alltså vara lättare, och OEM tillverkare. Vilken djungel :) |
|
|
Yes ATE är tvådelad (brukar stå ****.2 i ATE artikelnumret). Bosch skivan är högst sannolikt en helgjuten "snik-variant". Observera att en o samma bilmodell kan levereras med olika typer av bromsskivor beroende på vilket land som är första registreringsland. Tex så fick M5 E39 två-delade skivor runt om inom EU, medans jänkarna fick en-delade. Kan bara spekulera i vad det beror på men en gissning är att myndigheterna i USA inte godkände (godkänner?) två delade skivor på den tiden? Fördelen med två delade skivor är främst att de inte slår sig "lika lätt" |
|
| Bra Dawwe, "en-delade" var ett nytt uttryck att lägga till i ordförrådet.....;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.