|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans, planerar att köpa en ny BMW nästa år men får lite små ångest över hur jag ska göra. Så tänkte helt enkelt be om lite åsikter. Tanken är att köpa en ny 3 serie, problemet är att jag vill ha en kombi, sexcylindrig, och manuell låda samt bensin. Nu för tiden säljer ju bmw i princip bara raka fyror (Bortsett från diesel) så den enda sexan som man kan välja på är 340, men då är problemet att av någon anledning har bmw valt att inte sälja manuella 340 tourings, utan endast sedaner. Det är lite här som ångesten börjar krypa. Ska jag köpa en helt ny bil (som är en stor förlust affär) så tänker jag inte snåla utan köpa precis det jag vill ha, problemet är ju att bilen jag vill ha inte finns längre så vet inte vad jag ska göra. De alternativen jag har är ju att antingen: Köpa en 330 med manuell låda, men då är det ju en fyrcylindrig motor och det känns inte riktigt "BMW" Köpa en 335 begagnat med manuell låda, men då är det ju en begagnad bil och inte en ny där jag själv valt exakt vilken utrustning jag vill ha. Köpa en 340a och då få min kombi + sexa, men gå miste om körglädjen en manuell bil ger. Eller acceptera att jag blir tvungen att ta en sedan, vilket jag egentligen inte vill. Nu är det här ett ganska långt inlägg, som jag mest bara gjorde för att få skriva av mig lite men jag är ändå nyfiken på vad ni andra har för idéer och åsikter angående detta och ni som är pålästa, finns det någon chans att bmw kommer sälja 340 tourings med manuella lådor i framtiden? Känns ju ändå som att det är bara ta lådan från 340 sedanen och skruva dit. | |
|
Det är kört, BMW kommer inte bygga någon. BMW har strukit ett flertal lågsäljande modeller de senaste åren. 550i/6 F10 i Nordamerika jun-13 535i/6 F10 i Nordamerika feb-14 550iAT F11 RHD feb-14 530d/6 F10/F11 (det har byggts ett fåtal LCI) 650i/6 F12 + F13 i Nordamerika (inklusive en enda 450hk F13!) maj-12 BMW säljer inte 340i/6 Touring vare sig i Tyskland eller UK = den är struken och då kommer den inte tillbaka. Det du kan välja med 6växlad manuell låda och bakdörrar är följande (vid nyköp): 335i GT F34 340i F30 340iX F30 435i GC F36 435iX GC F36 535i F10 535iT F11 Den sistnämnda är byggd i 67 exemplar varav 2st är svensksålda. En 2014 byggd april-14 och en 2016 byggd juli-15. Anledningen att 340i/6 Touring inte finns är för att det enbart säljs 4cyl F31 i USA. Det är tack vare USA det säljs manuell låda i de starkare modellerna överhuvudtaget, Tyskland är klar tvåa men låååångt efter USA, övriga världen är inte intresserade av motorstarka manuella. Ta M135i/6 LCI den har byggts i 84st (max 657st som pre LCI) som F21 och 160st som F20 för en vecka sedan. Alltför många väljer automat vid nyköp och då stryker BMW manuell låda. Fördel om man köper en och har kvar den i 5år eller längre då är den värd mycket mer än motsvarande automatväxlad. Mvh Stephan |
|
|
Failsafe: har du provat en f31 med 8-stegade automaten? Innan jag köpte min nuvarande bil har jag endast kört manuella bilar och var helt inne på en 335i touring med manuell låda. Jag provade två F30 med respektive utan manuell låda och sen var det inget val längre för min del. Automaten är överdjävligt kompetent och erbjuder både komfort och mycket sportig körning. Mjuk eller hård, långsam eller riktigt snabb. Sen upplevs åtminstone bilen som mycket vassare då lådan är mycket tätare än den manuella och växlar riktigt snabbt och behåller laddtrycket. Sen tillkommer en hel del ljudtuning som man inte får med manuell låda. Den manuella lådan i F30 var lite av en besvikelse för mig som kom från en Golf R. Jfr med golfen är BMW:s låda mycket mer långslagig, kärvar betydligt mer och dessutom väldigt gles i stegningen vilket gör att motorn tappar mycket varvtal och kraft mellan växlingarna. Sen störde jag mig på layouten i F3x i mittkonsollen. Jag fastnade antingen med tröjarmen i idriven eller så drämde jag i armstödet med armbågen. Men det är säkert beroende på hur förararen är beskaffad men för mig var det värst att slå i saker med armen vid normal körning. Men visst är det en speciell känsla med manuell låda. Det är något med kontroll som bara inte finns där med en automat. Sen angående motor så är det enorm skillnad i känsla/ljud mellan 4 och 6-cyl. Du får väl leta efter en manuell 335 om du inte kan leva med automaten. Men jag misstänker att utbudet är skralt. Jag kikar på blocket ibland och har inte sett en enda manuell F31 335i på 2,5 år. |
|
|
Jag håller och plockar ut alla 335i/6 F31 (byggdes inga 335xi/6 F31). Det är max 162st, har hittat 2st svensksålda. Finns 2st till salu i Tyskland, går inte att vara kräsen där inte:). Stephan |
|
|
Det byggdes 162st, 3st sålda i Sverige och 1st i Norge. Estorilblau II med M-pkt och navi pro -130311 "1äg" Black Sapphire med M-pkt och svart läder -130705 2äg Imperialblau -150312 1äg Norge Imperialblau panorama -140616 1äg Stephan |
|
| Kul info, tack för inlägget stephan! Om jag får besvära, hur många 335i F31 har sålts i Sverige och hur många är estorilblå? Min är likt den ovan byggd i mars 13. | |
|
DLC: Jag vet inte hur det ligger till med automatväxlade, Masten kan svara/ta reda på antalet 335i F31 som finns i landet, sedan behövs mer jobb för att ta ut listorna och ta reda på färg. Jag blev precis färdig med 435Xi/6 Gran Coupé, 45st byggda hittills varav 3st är svensksålda och jobbar på att ta ut 435xi/6 Coupé 147st byggda hittills. 435i/6 GC har jag inte serien på, precis som andra serien 335i/6 F30 byggda april-14 och senare, det är nästan det största problemet att hitta serierna. Nu hade jag tänkt svara att automatväxlade är alldeles för vanliga, men 335iA F31 är ovanliga. Serien är F186500-F186834 alltså maximalt 335st! Jämfört med 335iAX F31 som är 1496st fram till 150505, sista serien har jag inte hittat. Är väl möjligt att plocka ut 335iA F31 men det är inte prio 1. Mvh Stephan |
|
| Vet du hur många 35i och 35i X-Drive det över huvud taget sålts i Sverige av nuvarande generation 3- och 4- serie? | |
|
Nockenwelle: Svar nej. Det är bara Masten som kan svara på det/ta reda på det än så länge. BMW Sverige skulle väl kunna svara men när jag frågat dem saker har deras svar om det överhuvudtaget kommit något varit goddag yxskaft. Helt inkompetenta tyvärr. Mvh Stephan |
|
|
Med tanke på att BMWs huvudkontor ska förestålla 4 cylindrar så kan man ju undra lite över vad en "riktig" BMW är... även fast jag förstår vad du menar så är det snarare en E9X 330i du ska ha, den sista raka sugsexan. Turbosexa borde vara lika lite "riktigt BMW" som en 4a isf. Sportautomaten är helt outstanding, men om du unbedingt måste ha en manuell så lär inte 330 göra dig besviken. Är 6an viktigare så är 340n ingen dålig kompromiss i mina ögon. Jag hade valt automat i vilket fall, kör på 340n du! |
|
| Stephan735i, har du någon koll på hur många M235i som byggts? Speciellt nyfiken av antalet manuella. | |
|
Grelle: Skicka ditt chassinummer på PM, jag har hittat den första serien på 500 exemplar F22 6vxl: VX31000-VX31499, där den högsta är byggd 141118, men saknar den senaste serien. För F23 6vxl gäller: V235500-V235680 (680 är senast byggda 151026). F23 är alltså uppe i max 181st (max på grund av alla chassinummer behöver inte vara använda, i serien för M135i/6 F21 LCI är tre chassinummer oanvända). Stephan |
|
| Manuell går inte att kompromissa i mina ögon. 328n är riktigt roligt och skön att köra med manuell. Det är en oersättlig känsla även om sport automaten är riktigt bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.