|
|
|
|---|---|
|
Tjenis, läst många inlägg om knarrande dörrlister och hur man skall åtgärda dessa. Jag har sedan nån vecka tillbaka ett otroligt irriterande knarrande i den bakre delen av vagnen. Antar att "kylan" gjort att detta blivit påtagligare och är anledningen till att vi inte märkt något förrän nu. Är dock inte särskilt kallt i Skåne men ni fattar. Min fru har kört runt med mig liggandes i baksätet och det låter som om ljudet kommer från bagageluckan även om jag inte är helt säker. Har provar tagort lastnät och insynsskyddet utan resultat. Det är enormt irriterande och drar ner premiumkänslan rätt rejält. Jag har även smörjt alla dörrlister med olivolja utan resultat (läst om det i en annan tråd). Kom dock precis på att jag glömde glasluckan för den går som bekant också att öppna. Även denna är nu insmord men har inte provat köra bilen efter detta. Om det sista nu inte skulle hjälpa, vart bör jag då leta? Vet att A-stolparna knarrade som fasen på min E87 och rör man lite på stolparna vid baksätet (C-stolparna?) knarrar dessa helt klart. Upplevde dock inte att dessa var problemet när jag åkte bak men kan såklart hört fel. Någon som varit med om nåt liknande och har bra tips? | |
|
Nope, hjälpte föga att olja in den gummilisten. Märkte dock att min plastpanel längst upp på bagageluckan den ljusa närmast glaset sitter lite löst på ena sidan. Verkar inte gå att klämma tillbaka. Ska försöka igen vid dagsljus. Någon som vet? Kan faktiskt vara denna som spökar. Tack på förhand. |
|
| Är du säker på att det inte är från hjulupphängningen typ krängningshämnarstagen fram/bak som knarrar ? | |
|
Hej, orsaken att lister knirrar är i 90% av fallen är att i rekondprodukter typ snabb(leverans)-vax och även lackskydd innehåller kalk. När de torkar så blir även listerna torra. I flera fall byts lister ut och det blir ingen skillnad. Ett fåtal rekondfirmor jag känner till åtgärdar detta innan leverans till kund men det beror på att deras debitering både ger tid åt det där lilla extra på flera plan. Försvaret hudsalva, paraffin kan man t e x aanvända. Om listen är kall har gummit styvnat en del (naturmaterial) gentemot stryka på vid 15-20 grader. Gummi och olivolja speciellt kräver högre temperaturer. Se hur de blir i kylskåpet.. Borde gå att prova med en tops vid bakluckeisten? Det som är absolut nono är allt som innehåller silikon för lister och lacker med för den delen. Uttorkande.. Jag försöker smörja alla lister nån gång om året i samband med en rejälare tvätt. Mina fem öre utan att ha exakt kunskap... Asken |
|
|
Tack för svaren. Om det är krängningshämmarstagen skall dessa då bytas eller kan man "fetta in dem"? Asken, med tops menar du smörja in listen med något av ovan med hjälp utav en tops eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.