|
|
|
|---|---|
| Tja! Fick ombesiktning pga av att jag har led i mina dimljus och undrar ifall man kan rycka säkringarna eller tejpa över som för att klara besiktningen? Mvh Henke | |
|
nu när du fått 2'an vette fan - annars funkar det bra att bara koppla ur dom innan besikning . från Opus web; "Vid besiktningen finns det inte längre några krav på att dimljusen fungerar. Om de fungerar får de dock inte vara bländande för dina medtrafikanter. De skall peka ner med några graders vinkel. Ta en extra koll då och då eftersom det lätt händer att dimljusen får en lätt smäll och deras vinkel kan då ändras." |
|
| Jaha vet inte om man vågar, är ju lite halvdrygt att byta dom men det är kanske lika bra😕 | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Henke84 : Exakt vilken besiktningspunkt fick du nedslag på? Hint: Det står på ditt besiktingsprotokoll. Följande kontrolleras för dimstrålkastare : fastsättning, färg, inställning, inkoppling och antal. Var det pga bländning eller färg som du fick underkänt? |
| Det sa han inte, bara att jag inte får ha det på bilen. Det står på protokollet, Dimstrålkastare fram båda sidor otillåten ändring bara. | |
| (EG: 4.5) stod det oxå. | |
|
Tja, E-märkningen (dvs. Europagodkännandet) faller ju när du sätter i en lampa som inte är E-märkt, så nedslaget är ju korrekt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, det är vad kapitel 7.1.4 "Dimstrålkastare" i TSFS 2011:101 referar till (eller 76/762/EEG om ni verkligen vill gräva ned er i detaljer). Eller i klartext, det som Johan B säger. Borde det inte finnas LED-lampor som är E-märkta förresten? |
|
Bara att koppla ur och besikta igen. Att man slår ner på LED i dimljus är för att ljuset blir obetydligt, färgen (beroende på K) och att ljusbilden blir helt bäng. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.