|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu beställt byte av växellådsolja (pga att kopplingen känns bra, men växlarna är tröga/"mekaniska" i sin karaktär). Någonstans har jag läst om att det finns olika bra oljor, och undrar vilken som anses vara bäst i en manuell låda? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det logiska valet är att välja den typ av olja som växellådan är designad och utprovad för. I ditt fall *TROR* jag det är MTF-LT-3 (men du ska alltid kolla på etiketten på din växellåda för att vara säker). Nyare växellådor har blivit lite kräsnare när det gäller oljor. I de gamla lådorna såsom Getrag 260/5 och 260/6 fungerade vilken ATF Dexron III olja som helst eller motsvarande finfint. Ville man få lite bättre kallegenskaper på dessa lådor så valde man en helsyntetisk olja som tex Castrol Transmax Z istället. |
|
Håller med BMW-slangen! Använd rekommenderad olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar för input. Har bara för mig att jag läst i någon tråd om några som haft samma problem med tröga växlar i lådan, och som rekommenderade någon speciell variant på olja som inte var original. Men visst, om det bara handlar om att byta ut oljan och det inte finns någon mer "reparerande" variant så blir det den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.