AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.713

Däcktrycks övervakning TPMS

Ska byta till vinterdäck snart hur fungerar det om man inte har sensorer i de nya fälgarna?
kan man avaktivera den här funktionen? Jag har en 2014 årsmodell 320d F30
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Du får en varning i iDrive varje gång du startar bilen som du får bekräfta vid varje start med OK. Sedan i instrumentpanelen blinkar det en gul däcklampa i ungefär 1min, som sedan blir fast sken resten av färden.

Detta sker som sagt vid varje start. Ett störningsmoment bara.

Jag har själv testat att koda bort TPMS och aktiverat det äldre systemet som mäter på abs-sensorerna (RPA) utan framgång.. Meddelandet och lampan blinkar/lyser ändå.
Ja, det låter som man bör skaffa de här sensorerna.
Men tyckte det var ett högt pris då däckfirman skulle
ha 750:-/st. Det hade varit gott om man kunde programmera
bort det.

Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)

Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
En i stan här skulle ha 700kr per däck och då va det bara programmering och balansering. Sensorerna skulle jag stå för själv och kunde få tag på en uppsättning sådana för 1500kr.
Ok, då vet man vad man har och vänta sig om man inte skaffar sensorerna.
Tack för info Jore! 😃

Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
På E bay får du 4 st givare för under 1000:- Det behövs ingen programmering för givare. De behöver bara initieras första gången.
Svane: Vad är det för programmering som måste göras annars? Är de sensorerna anpassade för BMW?
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Du måste köpa rätt typ, annars fungerar inte systemet.
Ingen programmering behövs, endast initieras. Men det får man alltid när man byter mellan vinter och sommarhjul.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Det räcker att köpa sådana här?
Länk

Lät faktiskt intressant att man slipper programmeringen.

Gjorde förfrågan hos tre däckverkstäder, varav två svarade att dom inte hade utrustning för programmering av BMW. Den tredje skulle som sagt ha 2800kr för kalaset exkl sensorer.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Det räcker att köpa givarna du länkar till. Har du lösa fälgar så skruvar du dit givarna innan du beger dig till däckverkstaden. Har gjort så själv på fälgar flera fälgar jag köptag köpt.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Någon som fått givarna från länken att fungera?
Behövs det ingen förprogrammering?
Räcker det att gå in i idriven och reset:a dem och köra en sväng?

Skulle det vara möjligt att lägga dem i en tät burk som är trycksatt med 2,5 bar och på så sätt lura systemet?

Mina däck ska bara rulla över vintern och skulle vilja slippa att ta på och av dem en gång extra, när det blir nya vinterdäck nästa år tänkte jag montera givarna i samband med det.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Köpte fyra givare monterat och klart hos lokala gummimojjen för 2800:-

Det har tydligen kommit TRE nya modeller TPMS grejor bara iår påstod däckhandlaren så det var viktigt att få rätt prylar till rätt bil.
da
44
daniz
320dA Touring -14
Jag frågade offert från BMW och fick artikelnumret till TPMS för min bil. Sökte efter dem på ebay.. köpte dem för 125 euro för 4st. BMW ville ha typ 800 styck eller nåt. Fick de inpetade i fälgar för typ 500 spänn. Sensorerna aktiveras bara när de börjar snurra så det går inte att lägga sensorer löst i bilen eller så.
En noob fråga, om det går bra eftersom däcktrycksövervakning diskuteras i tråden.

Min e60, 525, 2004 varnar för att jag har punktering när jag exempelvis byter från sommar till vinterdäck, har inga sensorer i vinterdäcken (inte sommardäcken heller vad jag vet) men den känner uppenbarligen av förändringen på något sätt, hur går detta till?

Jag behöver bara gå in i i driven och klicka, set tyre pressure, för att systemet ska nollställa sig igen och inte varna för punktering, men så fort något däck tappar tryck så har jag punktering igen enligt systemet ;-)

Det är ju en kanonbra funktion men jag fattar inte hur det funkar utan sensorer i hjulen.
Tror ABS givarna mäter rullomkretsen.
Så fort den ändras får man punkavarning.
Naturligtvis, Tack för snabbt svar.
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Letar vinterdäck till GT:n och kollar både på Audi/VW fälgar och sätta dit TPMS på dem eller köpa kompletta däck från Tyskland

Skiljer det något på TPMS mellan Sverige och Tyskland? Om jag köper därifrån, är det bara att montera och sen ut och köra? Det är inget som behöver "giftas in" i bilen?
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Fogfighter
Jag beställde mina sensorer från Tyskland och de funkar perfekt. Dock så bör du kolla så att de passar din modell. Mina till min 3serie F31 och de jag beställde till min fars 5serie F11 ser olika ut tex.
Det stämmer att det bara är att montera och ut och köra. Kan krävas en Reset av sensorerna i idrive, men sen sköter bilen allt själv.
ha
734
haack
X3 30d -18

Jag kodade bort mitt RDC system och ersatte det med RPA på min F32.
Har även kodat bort det åt andra.
www.facebook.com/bmwkodning

Dra iväg ett pm eller mail så kan jag ordna det åt er!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.