|
|
|
|---|---|
| Har en 320d årsmodell 2012. Kan tydligt höra turbon speciellt på morgonen när bilen är kall. Det låter inte illa på nått sätt, men "turbovinet" är ganska markant på låga varv bland husen och fram tills jag kommer ut på motorvägen, sen hör jag inte mycket. Men vad är normalt egentligen? Vilka är tecknen på en dålig turbo och vad kostar ett byte om det skulle bli aktuellt? Har garanti och vill helst upptäcka detta innan den går ut eller så passar jag på att göda bilbytarsjukan i vår... | |
| En turbo kan vina lääänge innan den börjar bli dålig på allvar. Oftast märker man det på att bilen börjar dricka olja eller att den börjar blåryka strax efter start. Vill du så kan du skruva isär på insugssidan någonstans och se om du har mycket olja på insidan av rören, isf kommer detta från turbon. | |
Transocean |
Du kan vara lugn angående turbo. Precis som du skriver viner även min 320d lite när den är kall. Inte speciellt högt men man kan höra ljudet vilket är bara trevligt. När bilen blir varm försvinner vinet. Jag kan garantera dig att du hör skillnaden mellan en frisk och sjuk turbo. Jag vet inte hur långt din bil har gått, eller hur ofta du byter olja men jag köpte min när den hade gått 2300 mil och den betedde sig precis som den gör idag med 5900 mil i klockan. Jag byter olja efter 1000 mil då 3000 mil känns lite för långt. Sen så låter jag motorn gå på tomgång c a 10 sek innan jag slår av. |
|
Tackar för svaren. det låter som att jag kan släppa detta då. Transocean: bilen har gått 5600 mil och oljan är bytt helt nyligen. Behöver man fortfarande med dagens bilar låta motorn gå på tomgång innan man stänger av? |
|
| Om du har legat och pressat på motorväg i många mil och svänger av på en rastplats så är det bra att låta den kyla sig ett tag. Men om du är på väg hem och bilen går sakta på låga varv och liten belastning sista vägen fram så behövs det inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.