AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.639

VIDEO: vit rök någon som vet?

Sa
6
Sandviken
523i -07
Hej, jag är inte världens bäste på bilar och undrar om någon kunnig här på forumet kanske har någon susning om vad all denna vita röken kan bero på?

Jag kan nästan utesluta kondens med tanke på att det varit torrt och även bilen varmkörd ligger på ca 99 motorgrader, bilen går bra lite småskalig men inte överdrivet vid tomgång. Det är en Bmw 523i med N53 motor.

Bifogar video nedan:

[url]Länk
Ae
23
Aeskeh
Bmw f30 330e -16
Min 530i (N53) gör det samma, Det brukar forsvinnar när bilan är varm/ Kört liten.
i blandt gör den det ochso efter en längre tur.
Mit värksted säger der ingen fel är på den, och den brukar inta kylväska.

Jag ved inta om det er särskilt for den motor, Jag har försökt at läsa om motorn men kan inta hitta nogåt svar på om det er vanligt. med so mycket rök

Tomgang kan bero på at motoren går i eko-mode när den är i tomgang.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är kondensvatten som fälls ut i avgassystemet!

För varje liter bensin som förbränns i motorn, bildas det ungefär en liter vatten i förbränningen som följer med avgaserna ut.

Då BMW har stora volymer i avgassystemen, fälls mycket vatten ut som kondens...för att värma upp avgassystemet helt så att allt vatten förångas, brukar det krävas många mils körning i hög fart.

Jag har t ex. kört mest kortkörningar senaste veckorna och gasade idag till lite hårdare vid en hård acceleration från låg hastighet - då blev det ett vitt rökmoln bakom bilen samtidigt som det sprutade ut rätt mycket vatten ur avgasröret, så mycket att det blev en ca tio meter lång våt fläck på den torra asfalten! :D

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
6
Sandviken
523i -07
tack för era svar och Johan det hade jag velat se haha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.