AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.859

123d (e82) olje läckage?

ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Hej!

Nybliven bmw ägare här. Köpte en 123d -08 under helgen och har märkt att det vibrerar lite lite ibland, ungefär som en mindre kantstötning på en fälg. Kikade därför på fälgarna noggrannare både insida och utsida och ser då samtidigt att på den bakre länkarmen (höger sida bakifrån sett) så är det fullt med olja?

Så från ett förhoppningsvis mindre problem till ett större, någon som vet var den oljan kan tänkas komma från?

Mvh/ Markus
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Det är inte fett då?Jag tänker om det är en skadad drivaxel Damask. Annars kan det väl vara packboxen i slutväxeln??Torka rent och inspektera!!

Klabbarparn
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi vet faktiskt inte om det rör sig om framhjulen eller bakhjulen :-)

@mackaaan : Please specify :-)

Bakre länkarmen kan lika gärna syfta på nedre bakre länkarm i framvagnen.
Framvagnskonstruktionen är ju en MacPherson med två länkarmar (nedre bakre och främre undre som de kallas hos bilbesiktningen).
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Menar du fram eller bakaxel? Det kan ju va stötdämparen som läcker olja.

ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Ursäkta det handlar om bakhjulen / bakaxeln.

Inte helt omöjligt att det är fett men tror mer på olja. Ska känna på det nästa gång jag är ut. Låter inte bra ifall det skulle vara stötdämparen, men inget som känns vid drift iallafall.

Märke en till skum sak igår, körde ca 10-12km. Stängde av bilen och hoppa ut, upptäcker att det luktar lite bränt och kommer fram till att det är från vänster bak hjulhus? Samma sak när jag kör tillbaka hem, 10-12km och hoppar ut.

Fälgen känns inte varm. Bromsskivan känns inte varmare än någon annan heller.
ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Det är olja. En kompis kikade lite snabbt under och tyckte det såg ut som att damasken var OK.

Ang brända lukten jag kände tidigare. Körde en vända på ca 25km nyss och kände ingen lukt efteråt, kan kanske ha varit partikelfiltret.
ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Det var gammal olja på länkarmen, höger bakdämpare är bytt. MEN vänstra är trasig!
ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Skulle någon kunna hjälpa mig att hitta rätt så jag kan beställa en bak stötdämpare?
Behöver även nya bromsbelägg fram.

Bilen har "M sport suspension" / fullt m sport paket.
Gissar då att jag inte kan köpa en dämpare bara för att det står att den passar 123d/e82.

Hur är det med bromsbeläggen? Är dom olika för vissa e82 modeller eller passar alla?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att knappa in sista sju symbolerna i chassinummer här:
Länk

Därefter stegar du dig fram till rätt reservdelskategori och därefter tar du BMW:s art.nr. och kopierar det (ctrl.C).

Därefter kan du klistra in art.nr. som sökord hos t ex. reservdelar24.se etc. så blir det OFTAST rätt. Dubbelkolla helst med tillverkarens egen katalog, t ex. Sachs/Boge eller Bilstein etc.

Samma sak med bromsarna.
Köp inte de billigaste beläggen utan håll dig till kända oem-tillverkare som t ex. Ate, Bosch, TRW, Brembo, Ferodo etc. Ett "halvbudgetalternativ är Remsa (Metzger i Tyskland) som är lite billigare men väldigt bra faktiskt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Tusen tack Johan B!
ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Jag undrar över en sak. Den högra är ju som sagt bytt (hos bmw av förra ägaren) när jag kikade på den kunde jag inte se något märke förutom något bmw-klistermärke. Hur ska jag veta vad för tillverkare/märke jag ska beställa till den vänstra? Vad sitter det för tillverkare original?

Eller är det bäst att beställa den hos BMW så det blir samma.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Om det är samma dämpare som till E87, har jag M-Sport dämpare och fjädrar liggandes (för alla fyra hjul). (E87 123d). De byttes till KW. Men bilen blev stulen.

Skicka PM om det är intressant. Finns i Göteborg. Kan levereras inom rimlig distans.

Även gummimattor. :-) Även "CSL"-fälgar, 18 tum med nya däck. Länk

//Grogg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sachs/Boge brukar vara leverantör av BMW:s stötdämpare.

Förra ägaren var nog inte så seriös (eller ville han minimera kostnaden inför försäljning) - stötdämpare byter man alltid parvis om det inte har uppkommit en skada pga t ex. yttre våld mot en av dämparna inom typ 1000 mil efter bytet.

Mvh
Johan B

ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Groggy. Det skulle ha varit grymt om dom passar. Någon som vet ifall de passar? Jag ska nämligen till Göteborg under nästa vecka så det skulle passa bra att köpa dom då.

Tack så mycket Johan! Förra ägaren sa att han bytt hos bmw och tyckte det var konstigt att dom ej sagt något om den andra. Men vet inte om det stämmer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ju varit han som propsat på att bara byta på ena sidan!

Enligt BMW:s interna service/reparationsinstruktioner skall man alltid byta dämpare och fjädrar parvis på samma axel. Enda undantaget är om man av någon anledning behöver byta när de är nästan nya (har för mig att det är 1000 mil som är gränsen, men det kan vara kortare än så).

Mvh
Johan B

ma
9
mackaaan
123d Coupé -08
Ja, jag tror mer på att det är som du säger Johan.

När jag kollar dämpare till min bil på realoem.com så kommer även E87 upp på listan över bilar som dämparen finns hos. Kolla länk: Länk

Så antar att det borde vara likadana, beroende på vad du haft för årsmodell?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Groggys dämpare lär ha BMW:s art.nr. på en lapp på varje dämpare - kolla vilka art.nr. det är och kolla i Realoem.com och/eller kolla vad det står på dina nuvarande dämpare.

De kan iofs ha nummerändrats om nr. inte stämmer - framgår oftast av realoem.com.

Du kan även kika på Sachs onlinekatalog - där kan du använda org.art.nr som sökord.

Mvh
Johan B

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Vore trevligt om någon fick användning av dem.

Hör av dig om du vill ha exakt nummer?

Kan sommardäck+fälg vara av intresse? Paketpris, kompis.

//Groggen
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
groggyfroggy,

Du har ett PM

/Rusbe
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Dämpare fram: Länk
3352 6771559 02
105413 14 08-07-08
E87H002S

Dämpare bak: Länk
3131 6786019 01
105413 15 11-07-08
E87V002S SP

(olika produktionsdatum, så bakre verkar vara "nya" - jag bytte dem sommaren 2013 när bilens mätare stod på knappt 12000 mil)

Hela kittet: Länk

Annat av intresse?

Däck med fälg: Länk
Däck, närbild (man ser fortfarande Hankook-loggan på rullbanan): Länk

1-serie gummimattor: Länk

Finns även ett bakre insynsskydd / hatthylla

Bilen finns ju inte längre Länk (HOS517), så skambud mottages.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.