AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.297

Vibationer vid tomgång - kallstart 325 e91

sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Sen ett tag tillbaks så tycker jag det skakar märkligt vid kall motor och vid tomgångskörning. Det känns i hela bilen. Ungefär om något är i obalans. När bilen är varmkörd så märks inga vibrationer. Bilen svarar bra på gas och går inte dåligt på något sätt. Men lite irriterande och det har inte varit så förut.

Kan det vara så att den inte går på alla cylindrar när den är kall.
Bilen står i varmgarage och det är ju inte speciellt kallt ute.

Bilen är servad enligt bok och gått ca 10.000 mil

Någon som kan tipsa!
Dr
362
Drib
325i-08
Min gissning: Defekt injector.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkoder?

Hur ser stiften ut?
Är de bytta - annars lär det vara dags snart!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Hur ser man felkoder?

Bilen är servad(BMW) i september och inte gått så långt sedan dess.

Injektor - dyrt?

Det känns som obalans och skakigt om ni förstår.
Dr
362
Drib
325i-08
Börja med det som är enklast. Kolla att stiften är bytta på service. Det ska BMW ha koll på. Kan ju vara fel på tändspole oxå. Du kan låna av någon kompis eller av mig eller köpa en x-tra (bra att ha i bilen). Felkodsavläsare: Billlig enkel app från BMW Carly. Byte av injector, läs här på AP. (Lite mer pyssel. Behöver kodas in mha INPA). Injectorbyte dyrt (tippar 2500:- hos BMW men kolla var dem tar)
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Tack för tipsen/info och tack för erbjudandet.

Det blir till å köpa lite grejor då och kolla om det finns felkoder. Det bordfe kanske ge något.

Vart köper BMW Carly enklast?
Dr
362
Drib
325i-08
Laddas ner från google play (eller app store).
Min gissning är att du får felmeddelande "missfire xxx" eller liknande (felkodavläsningen kan ju inte avgöra orsaken till felet, ) Vill du kunna läsa "riktiga" felkoder (med freeze frame , med loggar när dem inträffat och kunna radera loggarna; då gäller nog INPA. köps ex på e-bay eller av Ola här på AP.
Carly for BMW är inget för verkstäder men kul enkel leksak.
Länk
Dessutom behöver du en bluetoth/wifi adapter som ansluts till OBD.

Kom prescis på...om verkstaden bytt stift är det inte omöjligt att dem missat att trycka ner tändspolen ordentligt. Kan enkelt kollas. Du får försöka trycka och vrida för att få ner dessa ordentligt.
Dr
362
Drib
325i-08
Hur har det gått?
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Inget nytt ännu.
Stift bytt förra service, ca 2500 mil sen. Har haft ont om tid och inte ens lyft motorhuven.

sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Det var spridarna som var dåliga. Var förbi min lokala BMW och pratade en dag före jul. Han sa att spridarna håller på att ge upp och att jag skulle vänta tills motorlampan lyste.

Tipset var att låta motorn gå på tomgång tills den dör av sig själv. Det jag hade gjort innan var att gasa iväg efter start och låta motorn bli varm och då märktes inget.

Så jag tänkte att det är väl bara att vänta tills det pajar.
Dagen efter så hände det. Typiskt när man packat in alla julklappar och skall iväg. Hände iofs i garaget så jag kom inte så långt. Men ändå. Full packning och hela familjen ska iväg.

BMW mobile care och hyrbil(audi A6) inom 4 timmar som jag fick behålla hela julhelgen. Sen bogsering av min till verkstad och ny hyrbil igen.
Det hela tog från 22/12 till idag.

Men nu är det bytt och den både låter och går bättre än nånsin.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.