AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.893

Ny Firmabil: BMW Touring 520d aut xdrive eller Audi A6 Avant 2.0TDI Q aut?

Sida 4 av 4
BMW_Ankan; jag rekommenderar dig att jämföra även med en Allroad 218 hk. Du får så mycket mera bil för mellanskillnaden och det är en mkt trevlig bekantskap.

/Anders
Ca
4
Castillobjorneberg
520d touring xdrive -16
Har sedan i fredags kört 520 xdrive isf v70:n. Än så länge verkligen nöjd med den fina drivlinan. Visst, upp till 30km/h låter den rätt trist men sedan tänker man inte då mycket på att det sitter en fyra där framme ;-) Sportstolarna är inte riktigt lika bekväma som Volvons stolar men inredningen i övrigt är en ren njutning!
Är påväg att skaffa tjänstebil. Valet står mellan A6 Allroad och X3 30d innovation edition. Vad ska jag välja? Grym beslutsångest. Pendlar mellan Borlänge och Sandviken.
Jag hade valt Allroad mellan dem, utan att tveka.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

+1 (lite partisk :))
Varför det? :-) Har ni bytt från X3 till A6 eller? Är så himla sugen på X3 30d 258HK, som jag måste vänta på tills april. A6'an 218HK kan jag få direkt.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
A6 ligger ju som ett strykjärn på vägen och passar därmed bra för pendling i högre farter jämfört med den högre X3:an som är mer vinglig.
Jag har kört cirka 400 mil med vår A6 Allroad -16.

Det jag stör mig mest på:

- Understyr som en Audi (föga förvånande då det är en Audi).
- Jag sitter illa i stolen, känns som om man sitter på stolen istället för i (som att sitta på en kudde i mitten av dynan).
- Infotainmentsystemet är föråldrat, känns som en 10 år äldre bil jämfört med en BMW med iDrive 5.0 (design och funktion).
- Kartan på skärmen i instrumentklustret hackar. Arbetsskada men jag klarar inte av det.
- Krävs att man nästan står still för att parkeringsradarn ska kunna aktiveras.
- Start/stop-funktionen går igång under kö/krypkörning (vilket i sin tur stänger av styrservon...).
- Kvalitetskänslan i materialväg är låg, dock mindre knarr än i en ny BMW (plockade ut Audin med 4 mil på mätaren).
- Blir inte klok på hur låssystemet fungerar (kontrollerat hos verkstad och allt ska vara i sin ordning).
- Manuell dragkrok.
- Ej öppningsbart fönster i bakluckan.

Resterande irritationsmoment är nog mestadels pga avsaknad av utrustning (ingen head up, inga paddlar, dåliga högtalare, inga elsäten osv).

Finns även saker jag gillar med bilen:

- Den går väldigt mjukt och fint på vägen (inte lika spårkänslig som en motsvarande BMW med RFT) om man nu gillar det. Min sambo jämför den med att sitta och gunga på en pilatesboll. Jag skulle absolut inte påstå att den går som ett strykjärn, över 100 så kränger den även om man sänkt bilen så gott det går.
- Drar 0.9 (enligt datorn, ej inkörd).
- Den varnar om batteriet i telefonen är lågt.

Jag hade tagit en X3, främst för att det inte är en Audi.

Edit: Ska tilläggas att jag har haft vinterdäck på den sen jag hämtade ut den.
Verdi
Tror inte X3 är särskilt vinglig. Köp den bil du vill ha, vilket verkar vara X3:an. :) Dessutom är väl den där vägsträckan säkert nedlusad med fartkameror så några högre hastigheter lär det ändå inte bli tal om? ;-)

Men om du nu gillar mellan-SUV:ar. Varför kikar du inte på Mercedes GLC? X3 är ju en utgående modell medan GLC är nästan ny.

Och om man nu ska ha ett "strykjärn" är det inte bättre med en vanlig A6 än en Allroad? Men i stort sett alla bilar är vingliga med vinterhjul på så dd88's dom är inte slutgiltig.

Eller så slår du till på en F11 530d lagerbil? Borde inte bli dyrare än X3:an väl? Fortfarande en gammal modell men det är ju en större, tystare och bekvämare pendlarbil.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
X3 är en härlig allround-bil. Slutsatsen är väl som alltid att du bör provköra och känna efter. Om du satsar på X3 kan jag varmt rekommendera DDC (Dynamic Damper Control).
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Gillade inte alls att köra motorväg i en Audi A4 B8. Över 80 km/h stängde elservon av för att spara bränsle vilket medförde ett otäckt glapp i ratten och man fick sitta och korrigera styrningen hela tiden.

Det klagades mycket av ägare till A4, A6 och A7 men Audi kunde inte lösa problemet. Det byttes styrväxlar och mjukvaran programmerades om för dem som gnällde mest men utan märkbar förbättring.

Jag hoppas och tror att den nya A4 B9 inte har samma setup men jag kommer testa ordentligt innan det blir ett eventuellt köp av en A4/A5.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.