AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.892

Ny Firmabil: BMW Touring 520d aut xdrive eller Audi A6 Avant 2.0TDI Q aut?

Sida 1 av 4
BM
25
BMW_Ankan
VIT BMW 520dT xDrive 2018
Hej på Er,

Rattar idag en X3 20d som under snart 4år varit den bästa firmabil jag någonsin haft men
som allt gott kommer det ett slut och jag är inte så sugen att ta samma bil igen.

Nu står mina val mellan en BMW som känns lite gammal och uppsminkad(eller har jag fel här?) med en Audi som i mina ögon känns något fräshare, skall ha bilen i 4år, kommer ju ny 5 serie vad jag förstår sent 2016 men jag kommer inte kunna vänta tills dess. Livrädd
att F11an kommer kännas som en veteranbil när nya modellen kommer, det är mycket därför jag tittar på annat märke trots att jag är supernöjd med BMW.

Hur skulle ni resonera och vad skulle ni välja, motivera gärna?

Med vänlig hälsning, Ankan.

Es
50
Estoril2
F80 M3 -17
F11 520d -15
Jag hämtade ut min F11 nu i sommar. Jag tycker inte att den känns ''gammal och uppsminkad". Tycker snarare att det är en mycket kompetent och genomarbetad bil som fortfarande känns fräsch. Den nya 190 hk-motorn är en pärla. Komforten är underbar. Näst bäst efter 7-serien?!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför inte köra X3an tills nya 5-serien släpps?
Nya 5-serien presenteras väl först hösten 2016 och levereras till kund vinter/våren 2017? Och Touring modellen kommer först hösten 2017 om jag har förstått saker o ting rätt.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag har aldrig riktigt förstått storheten men Audi, innan jag köpte min femma så prövade vi en A6a på grund av bra rabatt på nypriset. Men efter att ha tagit en sista sväng med en F11 så gick det bara inte. Audin är kanonfin det kan jag se, men det är ingen BMW, det är något som saknas när man kör. Nu köpte jag ny bil privat så eventuella tjänstebilsrabatter var inte aktuellt för mig.
Först och främst tror jag inte att du behöver vara det minsta orolig för att 5-serien skall kännas "gammal". Den är ännu mycket fräsch både på in- och utsidan. Själv har jag dock valt Audi nu ett par gånger, framförallt för att man givit väldigt bra rabatter, men nu även på grund av att de är mycket trevliga att köra. Varför inte passa på med en Allroad 3,0 TDI innan extra rabatten försvinner efter årsskiftet? Det är svårt att få mera bil för pengarna än så anser jag. Du får då dessutom luftfjädring jmf med vanliga A6-an. Audin tycker jag är bättre än motsvarande BMW körmässigt men kan ibland bli tokig på knapphysterin och den många gånger ologiska hanteringen av manövrering av diverse olika funktioner som navi, telefonlista, telefon mm, DÄR är BMW överlägsna. Audis motorer tycker jag är lite vassare nu än BMWs. Svårt val!

/Anders
BMW har ju även rätt bra erbjudande nu nästan 100 kkr i rabatt på en xDrive. Kan tänka mig att det kanske blir ännu bättre efter årsskiftet.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Har du verkligen provkört F11 resp A6 och tycker att A6 känns fräschare så skall du naturligtvis ta A6, för det är dessa bilar du väljer mellan. Däremot om du är orolig för att känna att du blir en av de senare att välja F11 och missar att vara en av de första som väljer nya 5serie, och därför funderar på på A6 så känns det lite väl fåfängt i mina ögon. Det är ändå bil mot bil är det intressanta, inte framtida bil mot nuvarande bil. Och nya A6 lär väl vara 2 år från att presenteras så du kommer ändå köra med "en gammal bil" en del av tiden.
Verdi
Audi A6 är ju inte jättemycket nyare som modell faktiskt. Bara ett år. Finns från årsmodell 12 tror jag. F11 finns från årsmodell 11.

Mercedes E-klass finns från årsmodell 10 så den är ju snart utgången också. Inget bra läge om man vill ha en stor premiumkombi som känns fräsch länge nu.

Du kan inte tänka dig en C-klass eller A4? De är ju rätt nya och inte så mycket mindre än en X3 i praktiken.
BM
25
BMW_Ankan
Hej och tack för era svar, jag har "runt" 8pbb att handla för så Allroad ligger tyvärr lite utanför, som tillägg har vi ju nya Passaten 240hk eller Volvo men nääää känns inte rätt, enda som kanske lockar lite är hur nya V90 kommer se ut men den ligger ju också ganska långt fram i tiden. Summa summarum står det mellan bilarna i rubriken.

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

+1 valde också Audin.
218hk (nerstrypt 272hk) ger bättre effekt än 530d original, till mycket mindre pengar. Jag lovar att du åker skönare med luftfjädring.

Länk
(Sida sju ser du effekten)
Verdi
Ja, det beror ju lite på vad man har att röra sig med och vad man är ute efter.

Jag köpte faktiskt en ny XC70 D4 Classic nu i somras. Aktiv farthållare, taklucka, helskinn, elstolar med minne, navigation, dragkrok, vinterhjul, dieselvärmare, Volvo On Call, kurvljus, 4wd, automat, en massa säkerhetssystem för föraren, metallic, rattvärme, stolvärme bak... Allt för under 400 tusen netto. Den rullar tyst och fint och stolarna är fantastiskt sköna. Är väldigt nöjd faktiskt.

Fast det är klart, jag åker runt i BMW:n till vardags så...
Verdi
Slippy,
Nåja, såna där bänkningar är alltid lite vanskliga. Den ger säkert mer än 218hk men jag har sett liknande siffror på 30d-motorn som säger att den ger uppåt 280hk i original också.

0-100 ska ta 7,3 sekunder i en A6 Allroad. BMW 530d gör det på 5,9 sekunder.
BM
25
BMW_Ankan
Bilen skall beställas typ 1 Jan 2016 så har man tur kommer det med ännu mer godis på tjänstebilarna som gör att beslutet blir lite lättare, BMWs deal just nu går ut 31/12-15 så man får leva på hoppet. Måste säga att MB ger en hel del godis i sin Fleetdeal, tyvärr får jag inte ta MB.

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Verdi, kan så vara men det är lite skillnad på 258hk som ger 280hk. Mot 218hk som ger 280. Min poäng var att du får mycket verkliga hästar för pengarna, om man nu gillar det. 530xd är ju bra mycket dyrare än allroaden.

Sedan går dom ju rätt bra efter chipning. Min gör 5,0 0-100 med launch control och 100-150 på 5,9. Mätt med Racelogic åt båda hållen och tagit medelvärde.

Det jag inte gillar är den något tråkiga displayen om man snålat in och inte har MMI-navigationen. Lite windows 98-känsla, sedan går "I-driven" åt fel håll. Och liute svårinställda menyer/system.

Provkörde 530 dm innan men gillade inte den långa huven. Fastnade för den bekväma åkning luftfjädringen erbjuder i Audin.
Om man får in en Audi A6 med 3.0 motorn under 8pbb hade jag tagit den istället för BMWs 2.0 motorer.
Verdi
Slippy,
Det jag menade är att man inte kan lita på att bänkningarna visar korrekta siffror heller. Men det är klart att det är ett bra alternativ. Hade jag inte haft mina antipatier mot VAG så hade jag kanske övervägt en Allroad istället för XC70. Men det skiljde ändå en hel del på pris och förmånsvärde. Särskilt om man ville ha mycket utrustning.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Beror på om man i bänken behöver klara gränsvärden eller inte :)
Valde nyligen en A6 Ultra som tjänstebil av precis den anledningen att den känns lite fräschare än F11. Hade också ett maxtak på 340kkr pga kinkig arbetsgivare och inom detta fick jag in S-Line, S-tronic samt quattro och sport edition. BMW kunde för samma peng ge mig en solid svart 520d med steptrniclådan och komfortpaket. Jag tycker Audin går riktigt fint numera på mindre vägar och en uns körglädje kan faktiskt skönjas numera med fyra nollor på ratten. Hade jag haft möjlighet skulle jag välja en Allroad om det gick...
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Angående A6 vs 5-serie med begränsning på inköpssumman. Som de flesta kunnat konstatera torde knappast en Allroad eller 5-serie med 6:a ges möjlighet även om de båda tillverkarna gör sitt yttersta för att andelar i "förmånsbil flottan".

Min uppfattning är att A6 har tagit jättekliv närmare de köregenskaper som BMW är känd för, även om F10/11 med 4-cyl. diesel inte har någon revolutionerande körglädje utan snarare en bekväm "komfortkryssare".

Audis dieselmotor både de 4-cyl. och 6-cyl. har en bättre gångkultur, dvs en tystare och mjukare gång än motsvarande motorer från BMW. Sedan kan det diskuteras om Audis motor i övrigt är bättre vilket jag inte vill hävda.

Audin må just nu ge ett något fräschare intryck, även om jag tycker designen är för slätstruken gentemot F10/11. Vidare tycker jag att Audi inte varit lika innovativ gällande design sedan 2005 som BMW och Mercedes varit. Se bara på nya A4 jämfört med utgående modell. Bilen må ha förbättrat det mesta men designavvikelsen mot förra generationen lär få att hoppa av glädje.

Tyvärr är det inte unikt för Audi, utan de två andra tyska konkurrenterna följer samma inriktning även om avvikelserna de olika modell generationerna skiljer mer åt, men inbördes kommer de olika modellerna likna varandra mer och mer. Ta exemplet Mercedes där en C-klass aldrig varit så lik en S-klass som nu.

Med nya kommande E-klass lär det bli än svårare att skilja modellerna åt på avstånd.

Audis A6 svagheter gentemot BMW 5-serie är för mig sätesdynan bak som inte passar en fullvuxen lika bra som 5-seriens baksäte. Utrymmena är likvärdiga med sittdynan i Audi ger inget stöd benen som den förra generationen A6 gjorde.

För egen personlig del tycker jag standardsätena fram är sämre i A6 än 5-serie, när man kör en längre sträcka. Min kropp får inte samma vila som i BMW:s stol.

Instrumentering och layouten må se elegant ut i Audin men jag uppfattar 5-seriens som användarvänligare. Tycker dessutom att mittkonsulen inte har samma eleganta och gedigna intryck i A6:n som 5-seriens.

Ett tips beroende om arbetsgivare medger är kanske nya Jaguar XF som jag tycker har en lockande design, där väl de mindre 4-cyl. dieseln kan inrymmas i budget.

BM
25
BMW_Ankan
Kristoffer_L

Du har inte lust att maila över din offert, låter mycket intressant!?

MVH Ankan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.