|
|
|
|---|---|
|
Någon som har en förklaring till detta? De backar upp det med dynosiffror ? Trodde inte det gick att maxa ur orginalmotorn så mycket utan att byta till 330´s insug ?? Länk Mvh Fredrik | |
| Gäller väl N52? Ännu mer "märkligt". | |
| Vanos? | |
|
Jag hade gärna optimerat min M54 om det hade gett såpass, men en sökning på M54 ger de gamla vanliga 13 hk och 22 nm, inte värt det. Länk Måste vara nåt fel! |
|
|
Sugen på o fråga vad de gör för på min skulle det ge rejält!! 263hk 322nm |
|
|
Länk Dvs 330i-prestanda. Verkar finnas en firma i Sverige som gör detta: JMB optimering: Länk Länk Man blir ju lite sugen. Hittar inte pris dock.. |
|
| Verkar kosta 15.000 kr + 2500 kr för montering att boosta till 330i-prestanda. | |
|
Jepp.. Men jag kommer nog satsa på att fixa delarna o fixa hårdvarubytet själv o sedan få hjälp med ECU´n.. Dock så brukar de inte riktigt nå upp till 330 siffror, men det kan bero på dyno m.m.. Rykten påstås att det finns någon ytterligare skillnad mellan n53 325i och 330i som BMW ej nämner.. Vem vet.. De företag som ger höga siffror utan 3-stegs insugsbyte, svarar inte på vad de är de gör.. Det vanliga är mellan 10-16hk.. Har sett en del firmor som bygger helt nytt avgas utan kattar o erbjuder mycket effekt.. inget jag skulle göra , men är också där tveksam till siffrorna.. |
|
| N53 330i har "exaust flap", detta saknas på N53 325i. (Och även i dagens Mosselmann kit) | |
|
kolla med ziptuning i Sundsvall. |
|
|
Drib: "Exhaust Flap" är endast för att ta bort resonansljud under 2500rpm, har inget med effekt o göra.. |
|
|
Angående exhaust flap: Helt rätt; dämpar lågfrekventa ljud vid tomgång/lägre belastning. Men, det är bara en del av sanningen. Hursom, jag ville primärt påpeka skillnaden (effektrelaterad) av n53 i 325i o 330i samt i mosselmann kittet. Länk Länk |
|
|
Yepp drib det stämmer.. Kunde ha utvecklat mitt svar, använder mig av denna funktion på min HD´ vilket annars gör att jag får en riktig svacka i vrid precis på varvet jag hamnar på när jag växlar. Vad som är med just det spjället som sitter på BMW 330i så är det efter 2500rpm fullt öppet o ibland även under, har tittat på nätet en hel del gällande detta o eftersom spjället alltid? (har inte fått det motbevisat, de använder sig av ECU läsare för att se om spjället är stängt eller öppet) är öppet på fullvarv där 330i just ger mer än till exempel Mosselmann kittet, så utgick jag ifrån att på just N53 så ger exhaust flapen väldigt lite i effektskillnad och sådana fall på låga varv. Kan utveckla med en massa Fysik, men det känns krångligt ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.