|
|
|
|---|---|
|
Någon som provkört båda? Är GT4 värd den extra kostnaden? | |
| Kan du få tag i en GT4? Alla är väl slutsålda sen länge? | |
| Ligger två på blocket just nu, via en annan handlare så vet jag att det är på väg en till. Finns ju inget stort urval men helt omöjligt verkar det inte vara, om jag nu inte missat något. | |
|
Kostade 850´ i grundpris ny, bra köp. Känns orimligt att betala betydligt mer för en begagnad... MVH Christofer |
|
|
Har kört GT4 väldigt lite (4 varv på Mantorp) då jag inte fått min bil än, men hade min GTS hela den här säsongen. Om bilen är värd den extra kostnaden beror helt på hur du har tänkt att använda den. Jag kommer inte använda GT4:an som en "daily driver" vilket gör att en del av nackdelarna inte spelar någon större roll (bilen är låg, släpper in en hel del vägljud, motorljud, transmissionsljud, skulle behöva en sjunde växel för att köras långt på motorvägen osv), och har man LWB-stolarna så får man räkna med en ganska aggressiv sittposition hela tiden. Den manuella lådan gör den väl inte heller till någon dröm att köra med i storstäder. Bilen går inte heller att utrusta med backkamera eller parkeringssensorer. Med det sagt så är den vida överlägsen GTS:en på bana. Bilen är överdimensionerad på både chassi och bromssidan och tåls köras hårt länge utan problem. Inställningsmöjligheterna är överlägsna dom som finns på GTS:en, där man direkt får problem med för lite camber för att kunna använda däcken på rätt sätt. Sen kommer GT4:an hålla värdet bättre över tid och är mer "speciell". Även om grundpriset var 850 000 så tror jag inte många svenska bilar gått för under miljonen då de flesta är utrustade med LWB + Clubsport + lite småsaker till som är "måsten". Oavsett så är det två fantastiska bilar, och ingen BMW kommer i närheten när det gäller körkänsla. |
|
|
Vill du ha manuel= GT4 GTS = PDk Hade jag inte behövt baksäte hade jag köpt en GT4. Det finns ju allt någon som kommer vara snabbare därför är känslan viktigare. Det är snaslöst go känsla i vxl-lådan på GT4:an. Dock är jag osäker på om du är snabbare än en GTS (det är svårt att växla så snabbt) Hade 997 GT3 mk1 innan och är snabbare med GTS:n... |
|
|
GT4:an är ett par sekunder snabbare runt Mantorp, och då var inte min GTS original (R29 belägg, setup av Levin Racing, styvare krängningshämmare och Cup2-däck). Beror såklart på vilken nivå man är som förare. |
|
|
Så kan det nog vara. Dock är skillnaden mellan 997 gt3 mk1 och Gts:n mindre. Hade du pdk på din gts? |
|
| Jag hade PDK. Grym låda, mycket bättre än DCT:n i min F80 M3. Hade GT4:an gått att få med PDK-S från GT3:an så hade jag förmodligen valt det. Men det ska bli väldigt kul att köra en manuell bil igen efter 10 år med S-tronic, DCT, AMG Speedshift MCT osv. | |
| Nej. Men GT4 är mkt mer speciell. Kopplingen är mycket tyngre/hårdare än i en standardbil. Du kommer inte stå ut länge med en GT4 som enda bil. | |
|
Jag är helt övertygad, utan att ha provkört GT4, att jag skulle stå ut med den som enda bil. Den som inte nödvändigtvis behöver större utrymme och inte skulle nöja sig med en sådan borde skämmas! MVH Christofer |
|
|
Det här är världens jobbigaste i-landsproblem. Var tidigare fast besluten att köpa en M3, vilket enligt mig är en bra kompromiss mellan nytta/nöje (RS och C är uteslutna då tjejen vägrar Audi och Mercedes). Testade en Panamera 4, men jag anser att den är för stor och även för dyr med lite motor i, sen står det redan en fyra och en GTS i garaget hemma vilket gör den lite tråkig. Nu kommer tjejen troligtvis att byta jobb, så hon behöver en bil för att pendla, blir någon leasingbil. Så nu behöver lekbilen inte längre vara lika praktisk vilket ger mer möjligheter. Bilen kommer köras max 1500 mil per år, mest lek och bus till vardags men även någon roadtrip neråt kontinenten. Har flera bilintresserade kollegor så vi kör en hel del tillsammans, hittills har jag lånat en M3 men vore kul att ha något eget. Åkt en del bana men vi har som roligast när vi sätter upp en konor på planen utanför lagret och avslutar med BBQ. Det sätter väl ambitionsnivån, dvs den ska gå att köra med aktivt men att leka med cambervinklar och downforce känns lite för överkurs för mig. Skalstolarna funkar inte (enligt säljaren iaf) då jag måste kunna få in en barnsits om jag hämtar på dagis. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
BMW M2? |
| En M2 låter väl klockren då. | |
Verdi |
dd88, är inte riktigt med. Har du en GT4 och en GTS hemma? |
|
Nu svär jag väl i kyrkan men varken 1M eller M2 lockar, det är något med utseendet som jag inte gillar, M4 ser bättre ut men är inte riktigt där heller. Blir det en M-bil så ligger M3 betydligt bättre till. Verdi: Var lite otydlig. Bor i bostadsrätt med delat garage, en granne har en Panamera 4 och en annan en Panamera GTS. Lyxfällanvarning annars :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.