AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.387

Byte av nedre bärarm bak E46 coupé

Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Hej,

Enligt den senaste hjulinställningen jag fick utförd så lyckades mecken inte få till cambern riktigt höger bak, han trodde att något stag var tillböjt.
Nu när jag bytte till vinterdäck märkte jag att den nedre bärarmen bak hade en böj på sig. Nr 5 i länken Länk
Tänkte ge mig på att byta den i veckan. Är det några svårheter jag bör veta om? Ser ut att vara ett simpelt jobb men har aldrig bytt denna förut.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det är som du säger ett simpelt jobb att utföra. Det du bör tänka på är att innan demontering och med alla hjulen i backen och på plan mark att mäta från navcentrum och upp till skärmkant ett ungefärligt avstånd. Se då också till att fjädern är hel så bilen inte niger för mycket.
Detta görs för att innan du tightar den inre bussningen så skall du trycka upp hela paketet (höger hjulupphängning) så du har samma avstånd mellan navcentrum och skärmkant som du hade när bilen stod på backen. När du har samma avstånd (ungefär) så tightar du förbandet. Detta för att inte fresta på bussningen och korta livslängden avsevärt.

Förslagsvis skruvar du ur stötdämparens nedre förband och plockar ur fjädern innan det.

// Jonas

Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Tack så mycket för det tipset Jonas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.